Ситуація для аналізу. Шлях до зірок
Ситуація*:
Повернімося до 1975 року, коли двоє шкільних друзів вирішили розпочати бізнес на новому ринку програмного забезпечення. Щойно на ринку з’явилися перші комерційні мікрокомп’ютери. Як двоє друзів захопилися не тільки технологією, а й тим, у чому вони вбачали її потенціал. Першим їхнім продуктом стала версія мови програмування BASIC. Новий бізнес постійно розширювався, оскільки вони модифікували і пропонували програми BASIC для нових комп’ютерів, які з’явилися на ринку. В 1979 році Вільям Гейтс і Пол Аллен перемістили свій бізнес, названий Microsoft, до Сієтла, а решта, як вони кажуть, - це історія.
Великий прорив Microsoft відбувся у 1980 р., коли IBM вибрала Гейтса й Аллена, щоб розробити програмне забезпечення операційних систем для своєї нової лінії персональних комп’ютерів. Гейтс і Аллен купили права на функціонуючу програму за 50000 доларів, трохи її модифікували і назвали MS-DOS. Хоча IBM з’явилася порівняно пізно на ринку персональних комп’ютерів, досягнення у комп’ютерній індустрії принесли їй заслужене визнання. А через те, що й інші розробники програмного забезпечення хотіли свої продукти поширювати на комп’ютерах IBM, MS-DOS швидко стала стандартом у цій галузі.
Пол Аллен серйозно захворів 1983 р. і залишив фірму вмілим рукам Гейтса. Microsoft розвивала співпрацю з іншими виробниками комп’ютерів і почала впроваджувати нове прикладне програмне забезпечення, таке як Word (текстовий редактор), Excel (табличний процесор) і Power Point (презентаційний пакет). Коли фірма продала перші свої акції, Гейтс став першим мільярдером серед власників фірм, що займалися персональними комп’ютерами. Популярні нові продукти. Наприклад, Windows 95, Windows 98 і Microsoft Offce, та співпраця із такими новими промисловими велетнями, як Compaq і Dell, міцно закріпили Microsoft на вершині цієї галузі. Сьогодні Word контролює 90% світового ринку текстових редакторів, а Excel має 87% ринку табличних процесорів. Windows 95 і Windows 98 разом охоплюють 83% ринку операційних систем. Загальні щорічні доходи фірми становлять приблизно 10 млрд. доларів.
Оскільки Microsoft є провідною у галузі, і, можливо, внаслідок її тривалого успіху – як фірму, так і Гейтса бояться і критикують у певних колах. Інші розробники програмного забезпечення скаржаться на нечесну ділову практику компанії. Деякі виробники комп’ютерів побоюються, що вони можуть стати надто залежними від Microsoft як єдиного постачальника програмного забезпечення для своїх комп’ютерів. І навіть уряд обережно стежить за можливою антитрестівською практикою у Microsoft, як свідчить судовий позов, висунутий американським департаментом юстиції проти фірми у 1998 році.
Однак Гейтс думає про майбутнє і непохитно керує Microsoft у напрямку до нього. Він особисто наглядав за 15-річним розвитком одного із найновіших досягнень фірми – Windows NT, операційної системи для комп’ютерних мереж. Активно бере участь у кожному вагомому ухваленні рішень менеджерами вищого рівня компанії, сприяє розвитку комунікацій в організації і зазначає, що працівники повинні бути скромними і кмітливими, завжди намагається уникати бюрократичних процедур, які заважають роботі великих компаній. Гейтс завжди контролював базові ланки, детально аналізуючи місячні і квартальні звіти продажів.
У багатьох випадках найважливіше для Microsoft – це особистість самого Гейтса. Він з’являється на всіх основних прес-конференціях, робить усі головні повідомлення і багато подорожує, щоб тісно контактувати із постачальниками, комп’ютерними виробниками, клієнтами, стратегічними союзниками й урядовими представниками. Він зазвичай працює 16 годин на добу і зрідка відпочиває. Навіть якщо він далеко від «робочого місця» , то підтримує зв’язок з фірмою через електронну пошту. Працівник Microsoft відносяться до Гейтса з деяким острахом. Деякі, наприклад, явно копіюють його манери. Вони також визнають, що ставлячись до себе вимогливо, він не меншого очікує і від них.
Перевага фірми на всіх ринках програмного забезпечення зростає, а її продукти здобувають все ширше визнання та схвалення. Однак декілька грозових хмар невиразно вимальовуються на горизонті. З одного боку, Microsoft стикається із величезною конкуренцією на нових ринках, пов’язаних з Internet, з боку America On-Line, особливо відтоді, як компанія поглинула Netscape. А з іншого – такі комп’ютерні гіганти, як Compaq і IBM шукають нових союзників, щоб уникнути монополії Microsoft. Проте ймовірність того, що із цих грозових хмар піде дощ на імперію Гейтса, є дуже мізерною.
Відшукайте у цій ситуації приклади чотирьох функцій менеджменту. Відповідь оформити у табличній формі (табл.)
Таблиця
Функція |
Прояв у ситуації |
|
1 |
Планування |
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
*
Гріфін Р., Яцура В. Основи менеджменту. Підручник / наук. ред. В.Яцура, Д.Олесневич. Львів: Бак, 2001. С. 30-31.
Яцура В.В., Жук О.П. Менеджмент: навч.посіб. Львів: "Тріада плюс", "Алерта", 2008. С. 21-24.