СИЛАБУС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

1. Загальна інформація про навчальну дисципліну

Повна назва навчальної дисципліни

Технології: Теорія організацій

Повна офіційна назва закладу вищої освіти

Сумський державний університет

Повна назва структурного підрозділу

Політехнічний технікум Конотопського інституту

Сумського державного університету

Розробник(и)

Іващенко Марина Миколаївна, викладач Політехнічного технікуму Конотопського інституту Сумського державного університету

Рівень вищої освіти

ОКР «молодший спеціаліст»;

НРК України – 6 рівень;

FQ-EHEA – короткий цикл;

QF-LLL – 5 рівень

Семестр вивчення навчальної дисципліни

20 тижнів протягом 4-го семестру

Обсяг навчальної дисципліни

Обсяг навчальної дисципліни становить 60 годин, з яких 60 годин становить контактна робота з викладачем (44 години лекцій, 16 годин семінарських занять), години самостійної роботи не передбачені

Мова(и) викладання

Українською мовою

2. Місце навчальної дисципліни в освітній програмі

Статус дисципліни

Цикл базової підготовки

(Вибірково-обов’язкові навчальні дисципліни)

Передумови для вивчення дисципліни

Необхідні знання з: «Вступ до спеціальності», «Інформатика»

Додаткові умови

Одночасно мають бути вивчені: «Технології (Вступ до спеціальності)», «Економічна теорія», «Господарське право», «Соціологія і психологія»

Обмеження

Обмеження відсутні

3. Мета навчальної дисципліни

Метою навчальної дисципліни є отримання студентами фундаментальних теоретичних знань з основ організації як системи, процесу та об’єкту управління, формування навичок організаційного проектування, комбінації поглядів і способів системного мислення.

4. Зміст навчальної дисципліни

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1. ЗАГАЛЬНА ТЕОРІЯ ОРГАНІЗАЦІЙ

Тема 1. Основи теорії організацій

Теорія організації як наука. Еволюція теорії організацій. Основоположні ідеї теорії організації. Моделі організації.

Тема 2. Загальна характеристика організації

Організація як універсальна категорія: основні підходи. Генезис організації. Властивості організації.

Тема 3. Основні закони та принципи організації

Поняття про залежності й закони організації. Загальні закони організації. Принципи організації.

Тема 4. Принципи дії статичних і динамічних організацій

Статика й динаміка організаційних систем. Динамічна організація. Принципи станів організації. Порівняльний аналіз принципів дії динамічних і статичних організацій.

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 2. ПРИРОДА Й ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ

Тема 5. Поняття й сутність організації

Визначення поняття організації. Місія й цілі організації. Життєвий цикл організації. Класифікація організацій.

Тема 6. Організація як відкрита система

Сутність системного підходу до організації. Класифікація систем і їх властивості. Системні властивості організації. Внутрішнє середовище організаційної системи. Підсистеми організації. Зовнішнє середовище організаційної системи.

Тема 7. Організація як процес

Організація як процес організовування. Структурні елементи процесу організації. Способи процесу організації. Механізм процесу організації. Будова організації.

Тема 8. Теоретичні засади організації як об’єкта управління

Організація і управління. Система управління організацією. Технології управління організацією: теоретичні засади.

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 3. ПРОЕКТУВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ СТРУКТУР

Тема 9. Організаційне проектування

Сутність організаційного проектування. Етапи організаційного проектування. Методи проектування організації. Чинники проектування організації.

Тема 10. Структура організації як чинник забезпечення її ефективності

Поняття структури організації та принципи її побудови. Формальна та неформальна організаційна структура. Елементи структури та зв’язки в організації. Концепції організаційних структур. Характеристики організаційної структури.

5. Очікувані результати навчання навчальної дисципліни

Після успішного вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти зможе:

РН 1.

Знати систему законів організації, принципи організації, співвідношення організації як системи та організації як процесу, історію становлення та розвитку теорії організацій. Знати і розуміти, що таке організація, система, управління, статика та динаміка організаційних систем, організаційна структура, проектування організацій. Пояснювати різницю між відкритими і закритими системами, місією і цілями організації. Висловлювати й обґрунтовувати власну позицію на основі системного підходу щодо функціонування та розвитку організації, організаційного процесу.

РН 2.

Розуміти етапи генезису організації, сутність організаційної структури та фактори, що визначають її особливості. Називати види організацій та їх основні характеристики. Порівнювати та обгрунтовувати організаційну структуру, її основні параметри та принципи організаційного проектування. Виявляти фактори, що обумовлюватимуть доцільність формування певного типу організаційної структури. Ідентифікувати методичні підходи аналізу внутрішнього й зовнішнього середовища організацій.

РН 3.

Аналізувати власні здібності та вимоги майбутньої професії, оцінювати власні можливості професійної освіти, виявляти активне ставлення до обраної професії шляхом практичної реалізації власної освітньої траєкторії.

6. Роль навчальної дисципліни у досягненні програмних результатів

Програмні результати, досягнення яких забезпечує навчальна дисципліна:

ПРН 30.

Моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності.

ПРН 33.

Використовувати критерії раціональності, практичності, ефективності та точності, з метою вибору найкращого рішення.

ПРН 37.

Аргументувати та відстоювати свою позицію.

7. Види навчальних занять та навчальної діяльності

7.1 Види навчальних занять

Змістовий модуль 1.

ЗАГАЛЬНА ТЕОРІЯ ОРГАНІЗАЦІЙ

Тема 1. Основи теорії організацій

Л 1.

Поняття теорії організації. Теорія організації як наука. Періодизація зародження та  розвитку теорії організації.

Л 2.

Ф. Тейлор та наукові основи теорії організації. Принципи організації А. Файоля. Бюрократія М. Вебера. Е. Мейо та Хоторнський експеримент. Ч. Барнард та цілеспрямовані організації А. Чандлер, Дж. Томсон, П. Лоуренс, Дж. Лорш і дослідження впливу зовнішнього середовища на організацію.

Л 3.

Д. МакГрегор та теорія X-Y. Теорія адміністративної поведінки Г. Саймона і Теорія Гласіер. «Структура-5». Основні ідеї тектології А.А. Богданова.

СЗ 1.

Еволюція теорії організацій.

Л 4.

Моделі організації: класична (механістична), неокласична (органічна), інституційна і системна моделі.

СЗ 2.

Організаційні моделі.

Тема 2. Загальна характеристика організації

Л 5.

Основні підходи до визначення сутності організації. Генезис організації.

Л 6.

Загальні властивості організації: цілеспрямованість, перманентність, дискретність, циклічність, реверсивність, оперативність, ротаційність, корпоративність, комунікаційність, комбінаторність, селективність, гнучкість, композиційність.

Л 7.

Специфічні властивості організації: інгресивність, кон’югованість, кореляційність, егресивність, емерджентність.

СЗ 3.

Генезис і властивості організації.

Тема 3. Основні закони та принципи організації

Л 8.

Поняття про залежності й закони організації. Основні закони організації.

Тема 4. Принципи дії статичних і динамічних організацій

Л 9.

Поняття про статику й динаміку. Статика й динаміка організаційних систем. Динамічна організація.

Л 10.

Принципи станів організації. Порівняльний аналіз принципів дії динамічних і статичних організацій.

СЗ 4.

Закони організації. Статичність та динамічність її стану.

Змістовий модуль 2.

ПРИРОДА Й ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ

Тема 5. Поняття й сутність організації

Л 11.

Сутність поняття «організація». Місія й цілі організації. Класифікація цілей. Вимоги до цілей. Етапи встановлення цілей організації. «Дерево цілей».

Л 12.

Життєвий цикл організації. Класифікація організацій.

СЗ 5.

Етапи розвитку організації. SMART в цілепокладанні.

Тема 6. Організація як відкрита система

Л 13.

Сутність поняття «система». Будова систем: підсистема, елемент, структура, зв’язок. Сутність системного підходу до організації. Класифікація систем і їх властивості.

Л 14.

Системні властивості організації. Внутрішнє середовище організаційної системи. Основні підсистеми організації: організаційна, економічна, фінансова, соціально-психологічна, технічна, технологічна. Ресурси організації.

Л 15.

Зовнішнє середовище організаційної системи. Чинники зовнішнього середовища організації. Середовище прямого й непрямого впливу. Взаємозв’язок та взаємозалежність внутрішніх елементів організації та факторів зовнішнього середовища.

Л 16.

Аналіз внутрішнього і зовнішнього середовища організації. SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threats), SNW(strength, neutral, weakness), PEST(policy, economy, society, technology).

СЗ 6.

Внутрішнє і зовнішнє середовище організації, їх взаємодія та взаємовплив

Тема 7. Теоретичні засади організації як об’єкта управління

Л 17.

Організація як керована система. Організація та управління. Система управління організацією.

Л 18.

Технології управління організацією: теоретичні засади

Змістовий модуль 3.

ПРОЕКТУВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ СТРУКТУР

Тема 8. Організаційне проектування

Л 19.

Поняття проектування. Сутність проектування організації. Характер проекту організації. Методи організаційного проектування. Типове проектування організації. Процес організаційного проектування. Типова схема процесу організаційного проектування. Етапи проектування організації.

Л 20.

Чинники проектування організації. Стратегія організації. Масштаб організації та чинники, що його зумовлюють. Ефект масштабу діяльності організації. Аналіз та проектування організаційних структур різних типів.

СЗ 7.

Особливості організаційної проектної діяльності

Тема 9. Структура організації як чинник забезпечення її ефективності

Л 21.

Поняття організаційної структури. Поняття організаційної схеми. Види організаційних структур. Формальна організаційна структура. Неформальна організаційна структура. Елементи структури організації. Зв’язки в організації: горизонтальні, вертикальні, лінійні, функціональні.

Л 22.

Фактори, що обумовлюють тип організаційної структури. Класичні концепції організаційних структур. Характеристика організаційної структури. Складність організації. Формалізація організації. Централізація та децентралізація в організації.

СЗ 8.

Організаційна структура та ефективність організації.

7.2 Види навчальної діяльності

НД 1.

Підготовка до лекції.

НД 2.

Підготовка до обговорення та/або опитування за темами семінарського заняття.

НД 3.

Підготовка до тестування.

8. Методи викладання, навчання

Дисципліна передбачає навчання через:

МН 1.

Інтерактивні лекції.

МН 2.

Проблемні лекції.

МН 3.

Семінарські заняття.

МН 7.

Мобільне навчання (m-learning).

МН 8.

Змішане навчання (blended-learning)

Лекції надають студентам теоретичну основу з теорії організацій, що є основою для самостійного навчання здобувачів вищої освіти (РН 1, РН 2. та РН 3.). Лекції доповнюються семінарськими заняттями, які надають студентам можливість застосовувати теоретичні знання на практичних прикладах (РН 2. та РН 3.). Гнучкість, доступність та персоніфікація навчання забезпечується m-learning з використанням мобільних пристроїв. Навчання через blended-learning з використанням LMS MOОDLE (http://dl.kfk.sumdu.edu.ua/), в межах якого студент здобуває знання як очно, так і самостійно он-лайн, дозволяє створити комфортне освітнє цифрове середовище та забезпечити індивідуальну траєкторію навчання (РН 3.).

9. Методи та критерії оцінювання

9.1. Критерії оцінювання

Контроль навчальної роботи студента і оцінювання здійснюються за 12-бальною шкалою:

Бали

Рівень

Критерій

12 балів

високий

виявляє особливі творчі здібності, самостійно розвиває власні обдарування і нахили, вміє самостійно здобувати знання

11 балів

вільно висловлює власні думки і відчуття, визначає програму особистої пізнавальної діяльності, самостійно оцінює різноманітні життєві явища і факти, виявляючи особисту позицію щодо них; без допомоги викладача знаходить джерела інформації і використовує одержані відомості відповідно до мети та завдань власної пізнавальної діяльності; використовує набуті знання і вміння в нестандартних ситуаціях

10 балів

виявляє початкові творчі здібності, самостійно визначає окремі цілі власної навчальної діяльності, оцінює окремі нові факти, явища, ідеї; знаходить джерела інформації та самостійно використовує їх відповідно до цілей, поставлених викладачем

9 балів

достатній

вільно (самостійно) володіє вивченим обсягом матеріалу, в тому числі і застосовує його на практиці; вільно розв'язує задачі в стандартних ситуаціях, самостійно виправляє допущені помилки, добирає переконливі аргументи на підтвердження вивченого матеріалу

8 балів

вміє порівнювати, узагальнювати, систематизувати інформацію під керівництвом викладача, в цілому самостійно застосовувати її на практиці, контролювати власну діяльність, виправляти помилки і добирати аргументи на підтвердження певних думок під керівництвом викладача

7 балів

здатний застосовувати вивчений матеріал на рівні стандартних ситуацій, частково контролювати власні навчальні дії, наводити окремі власні приклади на підтвердження певних тверджень

6 балів

середній

може відтворити значну частину теоретичного матеріалу, виявляє знання і розуміння основних положень, за допомогою вчителя може аналізувати навчальний матеріал, порівнювати та робити висновки, виправляти допущені помилки

5 балів

володіє матеріалом на рівні, вищому за початковий, здатний за допомогою викладача логічно відтворити значну його частину

4 бала

володіє матеріалом на початковому рівні, значну частину матеріалу відтворює на репродуктивному рівні

3 бала

початковий

володіє матеріалом на рівні окремих фрагментів, що становлять незначну частину навчального матеріалу

2 бала

володіє матеріалом на елементарному рівні засвоєння, викладає його уривчастими реченнями, виявляє здатність викласти думку на елементарному рівні

1 бал

володіє навчальним матеріалом на рівні елементарного розпізнавання і відтворення окремих фактів, елементів, об'єктів, що позначаються студентом окремими словами чи реченнями

9.2 Методи поточного формативного оцінювання

За дисципліною передбачені наступні методи поточного формативного оцінювання: опитування студента на семінарському занятті та усні коментарі викладача за його результатами, настанови викладача в процесі підготовки до виконання тестових завдань, оцінювання поточного тестування.

9.3 Методи підсумкового сумативного оцінювання

Методи оцінювання:

М 1.

Опитування.

М 2.

Тестування в LMS MOODLE.

В особливих ситуаціях робота може бути виконана дистанційно в системі дистанційного навчання Політехнічного технікуму Конотопського інституту Сумського державного університету – LMS MOODLE (http://dl.kfk.sumdu.edu.ua/):

1. Тест. Загальна теорія організацій.

2. Тест. Поняття й сутність організації.

3. Тест. Організація як відкрита система.

4. Тест. Проектування організаційних структур.

5. Тест. Контрольне тестування.

Форма підсумкового контролю – залік.

10.  Ресурсне забезпечення навчальної дисципліни

10.1 Засоби навчання

ЗН 1.

Мультимедіа

ЗН 2.

Програмне забезпечення (для підтримки дистанційного навчання, онлайн-опитування)

10.2 Інформаційне та навчально-методичне забезпечення

Основна література

1. Монастирський Г.Л. Теорія організації: підруч. Тернопіль: ТНЕУ, 2014. 288 с.

2. Осовська Г.В., Осовський О.А. Основи менеджменту. Підручник. видання 3-тє. К.: «Кондор», 2006. 664 с.

3. Хміль Ф.І. Основи менеджменту. Підручник. К.: Академвидав, 2003. 608 с.

Допоміжна література

1. Гірняк О.М., Лазановський П.П. Менеджмент: теоретичні основи і практикум: Навч. посіб. для студентів вищих закладів освіти. К.: «Магнолія плюс», Львів: «Новий світ-2000», 2003. 336 с.

2. Гончарова М.Л. Теорія організації : навчальний посібник для студентів економічних спеціальностей. Суми : ДВНЗ «УАБС НБУ», 2015. 134 с.

Інформаційні ресурси в Інтернеті

1. Іващенко М.М. Теорія організацій: [дистанційний курс для студентів спеціальності 073. Менеджмент освітньо-професійної програми «Організація виробництва»]. URL: http://dl.kfk.sumdu.edu.ua (дата звертання: 09.04.2019 р.).

2. Жуковська Л.Е. Теорія організацій: навч. посіб. URL: http://www.dut.edu.ua/uploads/l_216_36335078.pdf (дата звернення: 20.08.2019).

3. Інтернет-портал для управлінців. Strategic Consulting Group (SCG). URL: http://www.management.com.ua/ (дата звернення: 27.08.2019).

Last modified: Tuesday, 4 February 2020, 12:55 AM