І СИЛАБУС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

1. Загальна інформація про навчальну дисципліну

Повна назва навчальної дисципліни

Управління персоналом (зі змістовим модулем: психологія управління)

Повна офіційна назва закладу вищої освіти

Сумський державний університет

Повна назва структурного підрозділу

Класичний фаховий коледж

Сумського державного університету

Розробник(и)

Гребеник Тетяна Вікторівна, Шульга Тетяна Вікторівна, викладачі Класичного фахового коледжу Сумського державного університету

Рівень вищої освіти

Перший (бакалаврський)

НРК України – 6 рівень;

QF-LLL – 6 рівень

Семестр вивчення навчальної дисципліни

16 тижні протягом 4-го семестрів

Обсяг навчальної дисципліни

Обсяг навчальної дисципліни становить 5 кредитів ЄКТС, 150 годин, з яких 96 годин становить контактна робота з викладачем (40 години лекцій, 40 годин практичних занять, 16 годин для виконання індивідуального завдання), 54 години становить самостійна робота

Мова(и) викладання

Українською мовою

2. Місце навчальної дисципліни в освітній програмі

Статус дисципліни

Обов’язкова навчальна дисципліна циклу фахової підготовки

Передумови для вивчення дисципліни

Відсутні

Додаткові умови

Без додаткових умов

Обмеження

Обмеження відсутні

3. Мета навчальної дисципліни

Метою навчальної дисципліни є формування студентами системи спеціальних знань з теорії, практики, методології управління людськими ресурсами, а також навичок володіння інструментами, які використовуються для ефективної реалізації функцій у системі управління персоналом, моделювання поведінкових ситуацій, формування вмінь аналізувати соціально-психологічні процеси і явища в навчальних організаціях, застосовувати на практиці отримані знання.

 

 

 

 

 

 

4. Зміст навчальної дисципліни

Змістовий модуль 1.

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕРСОНАЛУ

Тема 1. Персонал організації як об’єкт менеджменту

Поняття персоналу організації і його характеристики. Предмет, метод і зміст дисципліни «Менеджмент персоналу», її місце серед дисциплін. Виникнення і розвиток наукового підходу до менеджменту персоналом. «Механістичний підхід» до управління людиною класичної школи менеджменту («тейлоризм», «адміністративна науки» А. Файоля). Поведінкова школа менеджменту (Хоторнські дослідження Э. Мейо, теорії «Х» і «У» Д. МакГрегора та ін.). Порівняльний аналіз американського і японського підходів до управління персоналом (Теорія «Z» У. Оучі). Створення «українського» підходу до управління персоналом (реального та ідеального). Основні тези теорії «людського капіталу». Традиційний і альтернативний підходи до визначення компонентів людського капіталу. Особливості сучасної концепції менеджменту людських ресурсів.

Тема 2. Методологія менеджменту персоналу

Система управління персоналом, її характерні риси і елементи. Основні підсистеми управління персоналом. Основні функції управління персоналом. Принципи формування й розвиток системи управління персоналом. Концепція двобічної відповідальності за управлення людськими ресурсами. Система методів управління персоналом. Поняття організаційної культури та її на ефективність роботи персоналу. Види організаційних культур. Основні характеристики конкретної організаційної культури (класифікація Харриса і Морана). Класифікація організаційних культур. Ознаки сильної організаційної культури. Методи формування та організаційної культури.

Тема 3. Ресурсне забезпечення менеджменту персоналу

 Нормативно-правова база менеджменту персоналу. Науково-методичне забезпечення менеджменту персоналу. Інформаційна база менеджменту персоналу. Інформаційне забезпечення системи менеджменту персоналу (зовнішнє машинне і внутрішнє машинне). Матеріальне-технічне забезпечення системи менеджменту персоналу. Класифікація технічних засобів інформації служби управління персоналом. Кадрове забезпечення системи управління персоналом. Якісні характеристики сучасних НR-менеджерів. Визначення кількісного складу служби менеджменту персоналу.

Тема 4. Планування й формування персоналу

Сутність, цілі, задачі кадрового планування. Основні направлення та етапи планування персоналу. Методи прогнозування кадрових потреб. Технологія аналізу роботи. Посадова інструкція, ії структура, правила складання та функції в визначенні якісної потреби в персоналі, основні розділи. Специфікація посади, професіограма, карта компетенції їх призначення і практика застосування в різних країнах. Внутрішні і зовнішні джерела набору кадрів. Елементи професійного відбору кадрів. Основні компоненти резюме. Методи оцінки кандидатів при найманні і доборі: аналіз документів, відбіркова співбесіда, психологічне тестування і т.д. Типи відбіркових співбесід. Психологічні аспекти підбору кадрів. Правила поведінці на співбесіді. Керування процесом адаптації нових співробітників.

Змістовий модуль 2.

УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТОК ПЕРСОНАЛУ

Тема 5. Розвиток персоналу

Розвиток персоналу в організаціях: керування безупинним розвитком на основі здібностей. Основні методи навчання працівників. Переваги та недоліки навчання на робочому місті і по за роботою. Стратегія навчання. Планування розвитку персоналу. Основні помилки в організації навчання персоналу. Особливості професійного навчання в розвинених країнах світу (на прикладі Японії, США, ФРН і ін.). Делегування повноважень. Коучинг як новий засіб навчання та розвитку персоналу.

Тема 6. Рух персоналу

Види трудових переміщень: професійне, кваліфікаційне, територіальне, внутрівиробниче і трудова кар'єра. Взаємозв'язок трудових переміщень і трудової мобільності. Показники перспективності кар’єрного зростання. Підготовка кадрового резерву. Складання плану кар’єрного росту. Поняття вивільнення персоналу. Види вивільнення персоналу і методи його регулювання. Форми і методи аналізу плинності. Розробка заходів щодо скорочення плинності кадрів. Програма стабілізації трудового колективу. Процедура звільнення й управлінські ризики в роботі з персоналом, що звільняється. Психологічні аспекти проблем звільнення робітника. Значення «заключного інтерв'ю». Витрати, зв'язані із звільненням персоналу. Альтернативи скороченню штатів. Процедура аутплейсмента та її роль в сучасному управлінні персоналом.

Тема 7. Управління робочим часом та оцінювання персоналу

Робочий час, його структура. Законодавче регулювання робочого часу и часу відпочинку. Правила внутрішнього трудового розпорядку як засіб регулювання робочого часу. Гнучкі режими праці. Змінність роботи. Раціоналізація режимів праці та відпочинку. Організація обліку використання робочого часу. Методи вивчення ефективності та використання робочого часу. Місце і роль функції оцінки в системі управління персоналом. Задачі управління, що вимагають оцінки персоналу: наймання і добір, організація діяльності, контроль виконання, розвиток персоналу, оплата праці і винагорода. Організація і процедури оцінки персоналу. Види і системи оцінки. Атестація в системі оцінки персоналу, її організація і проведення. Методи оцінки персоналу: аналіз документів, спостереження, інтерв'ю, анкетування, вивчення передісторії, психологічне тестування, ігрові процедури і т.д. Експертна оцінка професійно значимих ділових і особистісних якостей. Оцінювання персоналу методами: оцінки персоналу за ключовими показниками (КРІ), Assessment center, оцінки персоналу «360 градусів».

Тема 8. Мотивація та стимулювання персоналу

Мотивація як внутрішня і зовнішня регуляція поведінки людини. Механізм мотивації трудової діяльності. Сучасні теорії мотивації: теорії змісту (теорія ієрархії потреб Маслоу, теорія ERG Адельфера, двохфакторна теорія Герцберга) і теорії процесу (теорія справедливості С. Адамса, теорія посилення мотивації Б. Скіннера, теорія мотиваційних потреб Д. МакКлелланда, теорія очікування Врума, модель мотивації Лоулера-Портера). Компенсаційний пакет та його складові. Основні принципи створення преміальної системи. «Нетрадиційні» методи компенсації: плата за компетенцію, комісійні, групові системи стимулювання. Форми і системи заробітної плати в Україні. Державне регулювання заробітної плати. Неекономічні методи мотивації та їх вплив на людину. Умови для ефективного використання неекономічних стимулів. Зміна пріоритетів стимулювання людини протягом життя.

Тема 9. Кадрова політика

Сутність поняття кадрової політики та науково-теоретичні підходи, щодо її визначення. Типи кадрової політики та їх порівняння. Етапи формування кадрової політики. Ефективність роботи персоналу промислового підприємства. Методичні підходи до визначення ефективності роботи персоналу промислового підприємства.

Змістовий модуль 3.

СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ

Тема 10. Соціальні та психологічні аспекти керівництва

Кадри управління. Класифікація та характеристика. Функції та структура діяльності керівника. Критерії та показники ефективності управління.

Тема 11. Психологічні чинники оцінювання управлінських кадрів

Роль оцінювання працівників у процесі управління. Соціально-психологічні завдання оцінювання. Оцінювання за головними параметрами діяльності (класифікація, характеристика елементів класифікації). Установки і форми поведінки керівників під час оцінювання підлеглих. Характеристика сучасного менеджера (управлінця). Психологічні особливості керівника. Темперамент та акцентуація характеру. Поняття акцентуації. Класифікація акцентуації. Типологія акцентуації. Міжособистісні стосунки. Міжособистісні відносини в групі. Система взаємовідносин в групі.

Тема 12. Психологія прийняття управлінських рішень

Функція планування і прогнозування. Поняття і класифікація управлінських рішень. Психологічний механізм прийняття рішень. Дослідження колегіального підходу до прийняття управлінських рішень. Колегіальність як соціально-психологічний феномен та його експериментальне вивчення. Делегування повноважень як передумова ефективності управлінських рішень.

Змістовий модуль 4.

КУРСОВА РОБОТА (ІНДИВІДУАЛЬНЕ ДОСЛІДНИЦЬКЕ ЗАВДАННЯ)

Курсова робота, її мета, завдання та обсяг. Основні етапи дослідження і логіка їх пізнавального пошуку. Формулювання теми, визначення об’єкта і предмета дослідження. Роль цінностей науково-дослідної діяльності. Академічний плагіат, його негативні наслідки. Посилання на певний науковий текст, цитування авторської думки. Узгодження теми та видача завдання. Структура плану і загальна характеристика складових частин курсової роботи. Попереднє визначення мети і постановка завдань дослідження. Коригування (у разі потреби) і затвердження попередньо сформованого змісту курсової роботи. Формування джерельної бази дослідження та особливості вивчення літературних джерел із теми дослідження. Контент-аналіз документів і матеріалів щодо існуючого стану проблеми дослідження. Формування вступу з обґрунтуванням актуальності проблеми дослідження.

Робота над I розділом курсової роботи, зокрема формування понятійно-категоріального апарату дослідження. Критичний огляд різних точок зору щодо досліджуваної теми. Коригування (у разі потреби) та узгодження понятійно-категоріального апарату дослідження. Продовження роботи над I розділом курсової роботи, зокрема опрацювання існуючих підходів до класифікації та факторів, що впливають на предмет дослідження, і визначення їх ролі та місця в загальній системі управління організацією. Коригування (у разі потреби) та узгодження попередньо сформованого I розділу курсової роботи. Робота над II розділом курсової роботи, переважно розрахункового та аналітичного характеру. Аналіз системи показників, які дозволяють оцінити різні сторони предмету дослідження (рівень, сутність, властивості, особливості, характер змін тощо). Коригування (у разі потреби) та узгодження попередньо сформованих висновків. Перевірка відсутності випадкових помилок. Оформлення остаточного варіанту курсової роботи відповідно до вимог оформлення. Подання на рецензію.

5. Очікувані результати навчання навчальної дисципліни

Після успішного вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти зможе:

РН1.

Знати теоретичні основи та основні елементи системи управління персоналом, форми та методи залучення, професійного відбору і наймання персоналу; психологічні аспекти кадрової роботи; технологію комплексної оцінки працівника, сучасні методи оцінки.

РН2.

Вміти формулювати і вирішувати управлінські задачі на основі сучасних концепцій управління людськими ресурсами. Володіти технологією визначення чисельності, підбора кадрів, просування по службі і кар'єру, мотивації персоналу, припинення контракту.

РН 3.

Аналізувати і складати посадові інструкції, аналізувати резюме кандидатів на вакантну посаду. Володіти технікою підготовки і проведення кадрового інтерв'ю. Визначати і застосовувати оптимальні методи і прийоми роботи з персоналом з урахуванням специфіки конкретної організації і якісного складу її працівників

РН 4.

Використовувати сучасні методи мотивації трудової діяльності персоналу. Застосовувати сучасні методи оцінки персоналу в практичній роботі. Уміти керувати конфліктними ситуаціями.

РН 5.

Орієнтуватися в теоретичних основах психології управління, оволодіти знаннями закономірностей управлінського впливу на персонал організації, управління процесами групової динаміки та інноваційних процесів, розумітись у психологічних особливостях прийняття управлінських рішень та управління конфліктами в організації.

6. Роль навчальної дисципліни у досягненні програмних результатів

ПРН 2

Зберігати моральні, культурні, наукові цінності та примножувати досягнення суспільства

ПРН 4

Демонструвати навички виявлення проблем та обґрунтування управлінських рішень

ПРН 6

Застосовувати методи менеджменту для забезпечення ефективності діяльності організації

ПРН 7

Демонструвати навички взаємодії, лідерства, командної роботи, діяти соціально відповідально та громадсько свідомо на основі етичних міркувань (мотивів)

7. Види навчальних занять та навчальної діяльності

7.1 Види навчальних занять

Змістовий модуль 1. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕРСОНАЛУ

Тема 1. Персонал організації як об’єкт менеджменту

Л 1.

Поняття персоналу організації і його характеристики.

Л 2.

«Людський капітал» та людські ресурси: основні теорії

ПЗ 1.

Визначення кількісних характеристик трудових ресурсів, здійснення розрахунків чисельності персоналу організації

Тема 2. Методологія менеджменту персоналу

Л 3.

Система управління персоналом: характерні риси і елементи, основні функції, функції та підсистеми управління персоналом.

Л 4.

Методи управління персоналом.

СЗ 1.

Організаційні культури: ознаки, види, методи формування.

Тема 3. Ресурсне забезпечення менеджменту персоналу

Л 5.

Ресурсне забезпечення менеджменту персоналу.

ПЗ 2.

Нормативно-правова база менеджменту персоналу.

Тема 4. Планування й формування персоналу

Л 6.

Планування персоналу.

Л 7.

Елементи професійного відбору кадрів: оцінка, адаптація.

ПЗ 3.

Посадова інструкція: аналіз, розробка.

ПЗ 4.

Професіограма: аналіз, розробка.

ПЗ 5.

Формування резюме. Співбесіда.

Змістовий модуль 2.

УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТОК ПЕРСОНАЛУ

Тема 5. Розвиток персоналу

Л 8.

Розвиток персоналу в організаціях: керування безупинним розвитком на основі здібностей.

Л 9.

Науково-практичні підходи прогнозування та розвитку персоналу.

СЗ 2.

Коучинг як новий засіб навчання та розвитку персоналу.

Тема 6. Рух персоналу

Л 10.

Трудові переміщення та кар’єрний ріст.

ПЗ 6.

Складання плану кар’єрного росту.

ПЗ 7.

Форми і методи аналізу плинності кадрів.

ПЗ 8.

Розробка заходів щодо скорочення плинності кадрів.

ПЗ 9.

Формування програми стабілізації трудового колективу.

Л 11.

Вивільнення персоналу. Заключне інтерв’ю.

Тема 7. Управління робочим часом та оцінювання персоналу

Л 12.

Робочий час: структура, внутрішній трудовий розпорядок, режими праці.

Л 13.

Організація і процедури оцінки персоналу.

СЗ 3.

Правила внутрішнього трудового розпорядку як засіб регулювання робочого часу.

ПЗ 10.

Методи оцінки персоналу: аналіз документів, спостереження, інтерв'ю, анкетування, вивчення передісторії, психологічне тестування, ігрові процедури і т.д.

ПЗ 11.

Оцінювання персоналу методами: оцінки персоналу за ключовими показниками (КРІ), Assessment center, оцінки персоналу «360 градусів».

Тема 8. Мотивація та стимулювання персоналу

Л 14.

Мотивація як внутрішня і зовнішня регуляція поведінки людини.

Л 15.

Сучасні підходи до теорій та основних програм мотивації персоналу.

ПЗ 12.

Розрахунок показників мотивації та стимулювання персоналу.

Тема 9. Кадрова політика

Л 16.

Сутність поняття кадрової політики та науково-теоретичні підходи, щодо її визначення.

Л 17.

Ефективність роботи персоналу промислового підприємства.

ПЗ 13.

Підходи до визначення ефективності роботи персоналу промислового підприємства.

Змістовий модуль 3.

СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ

Тема 10. Соціальні та психологічні аспекти керівництва

Л 18.

Соціальні та психологічні аспекти керівництва.

Тема 11. Психологічні чинники оцінювання управлінських кадрів

Л 19.

Психологічні чинники оцінювання управлінських кадрів.

СЗ 4.

Психологічні особливості керівника.

ПЗ 14.

Інструменти психологічної взаємодії.

Тема 12. Психологія прийняття управлінських рішень

Л 20.

Психологічний механізм прийняття рішень.

СЗ 5.

Колегіальність як соціально-психологічний феномен та його експериментальне вивчення.

ПЗ 15.

Делегування повноважень як передумова ефективності управлінських рішень.

 

Змістовий модуль 4.

КУРСОВА РОБОТА (ІНДИВІДУАЛЬНЕ ДОСЛІДНИЦЬКЕ ЗАВДАННЯ)

 

КР 1.

Курсова робота, її мета, завдання та обсяг. Основні етапи дослідження і логіка їх пізнавального пошуку. Формулювання теми, визначення об’єкта і предмета дослідження. Роль цінностей науково-дослідної діяльності. Академічний плагіат, його негативні наслідки. Посилання на певний науковий текст, цитування авторської думки.

 

КР 2.

Узгодження теми та видача завдання. Структура плану і загальна характеристика складових частин курсової роботи. Попереднє визначення мети і постановка завдань дослідження. Коригування (у разі потреби) і затвердження попередньо сформованого змісту курсової роботи.

 

КР 3.

Формування джерельної бази дослідження та особливості вивчення літературних джерел із теми дослідження. Контент-аналіз документів і матеріалів щодо існуючого стану проблеми дослідження.

КР 4.

Формування вступу з обґрунтуванням актуальності проблеми дослідження.

КР 5.

Робота над I розділом курсової роботи, зокрема формування понятійно-категоріального апарату дослідження. Критичний огляд різних точок зору щодо досліджуваної теми.

КР 6.

Коригування (у разі потреби) та узгодження понятійно-категоріального апарату дослідження. Продовження роботи над I розділом курсової роботи, зокрема опрацювання існуючих підходів до класифікації та факторів, що впливають на предмет дослідження, і визначення їх ролі та місця в загальній системі управління організацією.

КР 7.

Коригування (у разі потреби) та узгодження попередньо сформованого I розділу курсової роботи. Робота над II розділом курсової роботи, переважно розрахункового та аналітичного характеру. Аналіз системи показників, які дозволяють оцінити різні сторони предмету дослідження (рівень, сутність, властивості, особливості, характер змін тощо).

КР 8.

Коригування (у разі потреби) та узгодження попередньо сформованих висновків. Перевірка відсутності випадкових помилок. Оформлення остаточного варіанту курсової роботи відповідно до вимог оформлення. Подання на рецензію.

7.2 Види навчальної діяльності

НД 1.

Підготовка до лекції.

НД 2.

Підготовка до тестування.

НД 3.

Виконання завдань на практичних заняттях.

НД 4.

Підготовка до обговорення та/або опитування за темами семінарського заняття.

НД 5.

Проведення дослідження за обраною темою і написання курсової роботи.

НД 6.

Аналіз власної навчальної діяльності (рефлексія).

8. Методи викладання, навчання

Дисципліна передбачає навчання через:

МН 1.

Інтерактивні лекції.

МН 2.

Проблемні лекції.

МН 3.

Практичні заняття.

МН 4.

Семінарські заняття.

МН 5.

Проблемно-пошукові методи навчання.

МН 6.

Мобільне навчання (m-learning).

МН 7.

Змішане навчання (blended-learning)

Лекції надають студентам теоретичну основу з теорії управління персоналом, що є основою для самостійного навчання здобувачів вищої освіти. Лекції доповнюються практичними заняттями, які надають студентам можливість застосовувати теоретичні знання на практичних прикладах. Гнучкість, доступність та персоніфікація навчання забезпечується m-learning з використанням мобільних пристроїв. Навчання через blended-learning з використанням LMS MOОDLE (http://dl.kpt.sumdu.edu.ua/), в межах якого студент здобуває знання як очно, так і самостійно он-лайн, дозволяє створити комфортне освітнє цифрове середовище та забезпечити індивідуальну траєкторію навчання.

9. Методи та критерії оцінювання

9.1. Критерії оцінювання

Шкала оцінювання ECTS

Визначення

Чотирибальна національна шкала оцінювання

Рейтингова бальна шкала оцінювання

А

Відмінне виконання лише з незначною кількістю помилок

5 (відмінно)

90-100

В

Вище середнього рівня з кількома помилками

4 (добре)

82-89

С

В загальному правильна робота з певною кількістю помилок

74-81

D

Непогано, але зі значною кількістю недоліків

3 (задовільно)

64-73

Е

Виконання задовольняє мінімальні критерії

60-63

FX

Можливе повторне складання

2 (незадовільно)

35-59

F

Необхідний повторний курс з навчальної дисципліни

0-34

9.2 Методи поточного формативного оцінювання

За дисципліною передбачені наступні методи поточного формативного оцінювання: опитування студента на практичному занятті та усні коментарі викладача за його результатами, настанови викладача в процесі підготовки до виконання тестових завдань, оцінювання поточного тестування.

9.3 Методи підсумкового сумативного оцінювання

Методи оцінювання:

М 1.

Опитування.

М 2.

Тестування в LMS MOODLE.

М 3.

Перевірка виконання завдань на практичних заняттях.

М 4.

Виконання та захист курсової роботи.

В особливих ситуаціях робота може бути виконана дистанційно в LMS MOODLE (http://dl.kpt.sumdu.edu.ua/).

Форма підсумкового контролю – екзамен.

10.  Ресурсне забезпечення навчальної дисципліни

10.1 Засоби навчання

ЗН 1.

Мультимедіа.

ЗН 2.

Програмне забезпечення (для підтримки дистанційного навчання, онлайн-опитування).

ЗН 3.

Комп’ютери, комп’ютерні системи та мережі.

ЗН 4.

Графічні засоби: схеми, малюнки.

ЗН 5.

Сервіс для проведення відеоконференцій та онлайн-зустрічей: Zoom, Meet.

10.2 Інформаційне та навчально-методичне забезпечення

Основна література

1.     Управління персоналом : підручник. 2-ге вид., перероб. і доп. / О. М. Шубалий, Н. Т. Рудь, А. І. Гордійчук, І. В. Шубала, М. І. Дзямулич, О.А. Хілуха, П.М. Косінський; за заг. ред. О. М. Шубалого. – Луцьк : ЛНТУ, 2023. – 414 с.

2.     Менеджмент персоналу: навч.-методич. посіб. / Дяків О. П., Коцур А. С., Островерхов В. М., Надвиничний С. А., Шкільняк М. М., Шушпанов Д. Г. / за заг. ред. М. М. Шкільняка. Тернопіль. 2022. 280 с.

3.     Балановська Т. І., Михайліченко М. В., Троян А. В. Управління персоналом: навчальний посібник для здобувачів вищої освіти спеціальності 281 Публічне управління та адміністрування. Київ:ФОП Ямчинський О.В., 2022. 371с.

Допоміжна література

1. Крушельницька О.В. Управління персоналом: [навч. посіб.] / О.В. Крушельницька, Д. Г. Мельничук. К. : Кондор, 2003. 296 с.

2. Хміль Ф.І. Управління персоналом: підручник для студентів вищих навчальних закладів / Ф. І. Хміль. К.: Академвидав, 2006. 488 с.

Інформаційні ресурси в Інтернеті

1. Гребеник Т.В. Управління персоналом: [дистанційний курс для студентів спеціальності 073. Менеджмент освітньо-професійної програми «Менеджмент організацій»]. URL: http://dl.kpt.sumdu.edu.ua.

2. Самолов Ю. Компетенции эффективного руководителя. URL: http://hr-portal.ru/article/kompetencii-effektivnogo-rukovo ditelya

3. Фактори ефективності праці персоналу. URL: http://izron.ru/ articles/razvitie-ekonomiki-i-menedzhmenta

                 

 

Остання зміна: понеділок 10 лютого 2025 17:24 PM