Лекція 4. Методика навчання і тренування
1 Принципи навчання і тренування
2 Засоби, методи навчання і тренування легкоатлетичним вправам
Принципи навчання і тренування
Навчання і тренування – це дві сторони єдиного навчально-тренувального процесу. Вони повинні бути органічно пов’язані з іншими видами діяльності, сприяти всебічному гармонійному розвитку. В основу навчання легкої атлетики покладено загальні педагогічні положення, принципи, засоби і методи.
У навчанні і тренуванні легкоатлетів визначають такі принципи: всебічності, наочності, свідомості, систематичності, поступовості, повторності, активності, доступності та індивідуалізації.
Принцип всебічності вимагає, щоб людина була здоровою, здатною до праці, гармонійно розвинутою. Лише на основі всебічного розвитку можливі досягнення в спеціальній фізичній підготовці і зростання технічної майстерності.
Принцип наочності дуже ефективний і сприяє не лише оволодінню технікою видів легкої атлетики, але й розвитку рухових якостей. Свідоме й активне ставлення легкоатлета до своєї підготовки сприяє кращому розумінню ним питань навчання і тренування.
Принцип поступовості передбачає поступове підвищення навантаження, оновлення і ускладнення завдань і дій. Однак навантаження збільшують не арифметичним додаванням, а залежно від стану організму, регулярності занять, оптимальним чергуванням навантаження і відпочинку легкоатлета в даний момент і від умов тренування.
Принцип повторності – один з головних у спортивному тренуванні. Розвивати фізичні якості та удосконалювати уміння та навички легкоатлетичних вправ можна тільки багаторазовим повторенням вправ. Лише тоді утворюються умовно-рефлекторні зв’язки, що лежать в основі формування рухової навички.
Принцип повторності вимагає правильного поєднання роботи і відпочинку, втоми і відновлення. У навчально-тренувальному занятті спостерігається така залежність: чим легша вправа, тим більше разів її треба повторити, і тим менші інтервали відпочинку між повтореннями. Зі зростанням тренованості кількість повторень збільшується і зменшуються інтервали відпочинку.
Принцип доступності й індивідуалізації полягає у відповідності тренування індивідуальним особливостям спортсмена (навантаження на заняттях і змаганнях повинно відповідати функціональним можливостям організму). Треба, щоб вправи, їх форма, характер, інтенсивність і тривалість, методи виконання добирались залежно від статі і віку легкоатлетів, їх фізичної підготовленості і стану здоров’я, йдучи від відомого до невідомого, від легкого до складного, від освоєного до неосвоєного.
Принцип систематичності вимагає дотримання певної системи навчання руховим діям, йдучи від головного до другорядного, від простого до складного та організації навчального процесу, певної послідовності і наступності у навчанні. При реалізації цього принципу слід бути послідовним і об’єктивним у вимогах до спортсменів та в оцінці їх діяльності.