Практичне заняття №20. Портфоліо. Вимоги до складання портфоліо. Основні складові портфоліо. Оцінювання атестаційною комісією.
ТЕМА: Портфоліо. Вимоги до складання портфоліо. Основні складові портфоліо. Оцінювання атестаційною комісією
МЕТА:навчитися створювати і оформляти портфоліо.
Хід роботи:
І. Ознайомитися з теоретичною частиною :
Портфоліо педагога (від італ. portfolio – портфель, тека з документами):
- це спосіб фіксації, накопичення матеріалів, що демонструють рівень професіоналізму педагога та уміння вирішувати завдання своєї професійної діяльності, рівень активності в навчальних та позанавчальних видах діяльності.
- альтернативна форма оцінки професіоналізму і результативності роботи педагога при проведенні атестації на відповідність заявленій кваліфікаційній категорії, під час творчих звітів циклових комісій.
Мета портфоліо:
- оцінювання роботи педагога по темі самоосвіти, характеру його діяльності;
- відстеження творчого і професійного зростання;
- сприяння формуванню навичок рефлексії (самооцінки).
- врахування результатів, досягнутих педагогічним працівником у різних видах діяльності: навчальній, виховній, творчій, методичній, дослідницькій.
Складання портфоліо дозволить:
- педагогу: реально представити результати своєї праці; побачити свої резерви; мати стимул до безперервного самоудосконалення;
- адміністрації: здійснювати безперервну діагностику результатів праці педагогів.
Головне призначення портфоліо – можливість продемонструвати найбільш значимі результати практичної діяльності педагога для оцінки своєї професійної компетенції, такі як реалізовані проекти, участь в олімпіадах і конкурсах, проведені педагогом дослідження.
Практична значущість портфоліо:
- атестація педагога;
- ліцензування, атестація, акредитація ВНЗ;
- систематизація діяльності педагога;
- творчі звіти циклових комісій;
- як стимулюючий чинник.
Висуваються наступні вимоги до оформлення портфоліо:
- достовірність – матеріали, подані педагогом, повинні бути правдивими, такими, що легко перевірити;
- об'єктивність – у відгуках та рецензіях повинна відображатися різностороння точка зору;
- конкретність і науковість – розкриття компонентів педагогічної діяльності (методів, прийомів, способів і ін.) на основі прикладів педагогічної діяльності, відповідність описуваних компонентів їх визначенням в теорії педагогіки;
- наочність результатів роботи – все сказане повинно підтверджуватися прикладами або документально;
- цілісність, системність, тематична завершеність представлених матеріалів - послідовний опис компонентів в чіткому взаємозв'язку їх значимості;
- структуризація матеріалів, логічність і лаконічність всіх письмових пояснень;
- цілеспрямованість автора на самовдосконалення
Вивченню і опису підлягають будь-які компоненти, що використовуються педагогом в певній системі та дають позитивний результат метод, технологія, окремий прийом, спосіб, засіб і ін.
При цьому оптимально розглядається досягнення найкращого результату в даних умовах при мінімальних витратах часу і зусиль усіх учасників навчально-виховного процесу.
Вивченню і узагальненню підлягають:
- цілісна система педагогічної діяльності;
- система роботи педагога з якої-небудь проблеми;
- використання одного ефективного прийому;
- досвід освоєння нових або взятих з минулого, але адаптованих до сучасних умов, технологій (наприклад, проектний метод).
Коментар до портфоліо має відображати власні думки педагога відносно його діяльності, давати повну картину його творчого зростання і може бути представлений у вигляді окремого листа, виступу, короткого параграфа з вираженням своїх думок, есе, пояснювальної записки.
Портфоліо педагогічного працівника містить такі розділи: портфоліо документів, портфоліо робіт, портфоліо рейтингу.
Портфоліо документів. Даний розділ включає наступні вкладки: “Візитна картка” та “Портфель сертифікованих досягнень”.
Розділ "Візитна картка" включає інформацію про автора: прізвище, ім'я по батькові, рік народження; освіта (що і коли закінчив, отримана спеціальність і кваліфікація за дипломом); трудовий і педагогічний стаж роботи в даному закладі освіти.
Розділ “Портфель сертифікованих (документованих) досягнень” містить матеріали, що відображають досягнення педагогічного працівника в різних областях: підвищення кваліфікації (назва структури, де прослухані курси, рік, місяць, проблематика курсів); копії документів, що підтверджують наявність вчених і почесних звань; найбільш значимі нагороди, грамоти, листи подяки, дипломи різних конкурсів.
Портфоліо робіт. Даний розділ включає наступні вкладки: “Професійна компетентність”, “Методична скарбничка” (“Творче досьє”), “Дослідження і творчість”.
Розділ “Професійна компетентність” включає матеріали, що відображають основні напрями і види діяльності, опис основних форм і напрямів творчої активності:
- методичні матеріали, що свідчать про професіоналізм педагога: обґрунтування вибору освітньої програми і комплекту навчально-методичної літератури; обґрунтування вибору використовуваних освітніх технологій; обґрунтування використання в своїй практиці тих або інших засобів педагогічної діагностики для оцінки навчальних результатів; використання інформаційно-комунікативних технологій в навчально-виховному процесі, технологій навчання з обдарованою молоддю та з відстаючими студентами;
- робота в обласному методичному об'єднанні, цикловій комісії, співпраця з методичним кабінетом, ЗВО та іншими установами;
- участь в професійних і творчих педагогічних конкурсах; участь в предметних тижнях і тижнях професії; творчих звітах;
- організація і проведення семінарів, “круглих столів”, майстер-класів;
- проведення наукових досліджень; розробка авторських програм;
- підготовка рефератів, доповідей, статей, інших документів.
Розділ “Методична скарбничка” або “Творче досьє” – матеріали що відображають стан та рівень:
- методичної діяльності: моделі занять, плани уроків, методичні розробки, аналіз занять, публікації;
- роботи зі студентами: опис творчих робіт студентів, науководослідні роботи студентів, результати участі в олімпіадах, конкурсах, сценарії позакласних заходів;
- досвіду роботи: його формування (і заповнення в портфоліо) відбувається поступово, із зростанням професійної майстерності.
Узагальнення прогресивного (перспективного) педагогічного досвіду здійснюється в різних формах: створення навчально-методичного або навчально-наочного посібника, виступ з доповіддю на педагогічній конференції, семінарі, курсах підвищення кваліфікації, створення фотоальбому або відеофільму, презентація досвіду в електронному варіанті, написання статті та ін.
Розділ містить наступні документи:
- список творчих робіт, рефератів, навчально - дослідницьких робіт, проектів, виконаних студентами з дисципліни;
- список переможців олімпіад, конкурсів, змагань, інтелектуальних марафонів;
- сценарії позакласних заходів, фотографії і відеотека із записом проведених заходів (виставки, наочні екскурсії, КВН, брейн-ринги);
- програми роботи гуртків і факультативів.
У творчому досьє подається карта творчого зростання педагога (творчих, проектних, дослідницьких робіт, опис його авторських методик, розробок, програм; зведення про основні напрями його творчої активності, участі в наукових конференціях, конкурсах, педагогічних читаннях, проходженні курсів підвищення кваліфікації).
Розділ “Дослідження і творчість” – це матеріали, що підтверджують набуття самоосвіти, участь в семінарах, конкурсах, участь в методичному об'єднанні, цикловій комісії, участь в експериментальній роботі, творчі роботи педагога.
Портфоліо рейтингу умовно включає два пакети документів: рейтинг педагогічної діяльності та відгуки про цю діяльність. Матеріали даного розділу повинні давати уявлення про динаміку результатів педагогічної діяльності викладача, майстра в/н, що атестується, за певний період. Цей розділ включає: матеріали про результати освоєння студентами освітніх програм і сформованості у них ключових компетентностей з дисципліни, що викладається; порівняльний аналіз діяльності педагога за останні 3 роки на підставі контрольних зрізів, участі студентів в олімпіадах і конкурсах; результати поточної і підсумкової атестації студентів та ін.
У діагностиці успішності педагога містяться результати оцінки і самооцінки педагога: особи викладача/майстра виробничого навчання, педагогічної діяльності, педагогічного спілкування, якості освітнього процесу (аналіз роботи за 3 роки: зрізи знань, підсумки успішності, навчальне навантаження педагога, програмний банк, використання сучасних технологій, результати олімпіад, план розвитку кабінету).
Відгуки включають характеристики ставлення педагога до різних видів діяльності, представлені адміністрацією, колегами, батьками, а також самоаналіз діяльності педагога: відгук про творчу роботу, виступ на педагогічних читаннях, педраді; рецензії на статті, методичні бюлетені про проведені відкриті заняття та виховні заходи, висновки про якість виконаної роботи (творчої, дослідницької); резюме, підготовлене педагогом, з оцінкою власних професійних досягнень.
Перелік відгуків може бути наступним:
- Відгуки адміністрації про професійну діяльність педагога.
- Відгуки батьків про професійну діяльність педагога.
- Відгуки студентів про професійну діяльність педагога.
- Грамоти, дипломи, нагороди за участь в конкурсах, оглядах та ін.
- Самоаналіз педагога по реалізації навчальної програми.
- Самоаналіз педагога за атестаційними і акредитаційними показниками.
- Аналіз адміністрацією журналів динаміки досягнень студентів групи.
- Рейтинг педагога серед педагогічних працівників навчального закладу (критерії затверджені методичною радою)
Портфоліо включає такі елементи:
- титульний аркуш (з вказівкою освітньої установи, П.І.Б. педагога);
- зміст з переліком матеріалів, включених у відповідні розділи портфоліо (з вказівкою сторінок);
- практична частина, що складається з матеріалів по розділах портфоліо, що свідчать про професіоналізм педагогічного працівника і результативність його діяльності;
- висновки.
Портфоліо представляється педагогічним працівником у експертну комісію не пізніше, ніж за 2 тижні до засідання комісії.
Експерти (1-2 особи), призначені наказом, розглядають представлені матеріали і пишуть рецензію.
У рецензії вказується:
- відповідність представленого матеріалу вимогам на заявлену кваліфікаційну категорію;
- повнота розкриття професійних досягнень і ефективності педагогічної діяльності того, хто атестується;
- позитивні сторони і недоліки професійної діяльності;
- оцінка роботи;
- інші питання на розсуд рецензентів.
Оформлення портфоліо не відрізняється процедурою оформлення від інших документів, що свідчать про професіоналізм педагогічного працівника.
Захист портфоліо
Презентація портфоліо – форма атестаційного випробування, в ході якого педагогічний працівник, що атестується, представляє атестаційній групі підтвердження свого професіоналізму і результатів педагогічної діяльності у формі структурованого портфоліо.
Захист портфоліо проводиться на відкритому засіданні експертної групи (на семінарі, на відкритому засіданні циклової комісії, атестаційної комісії тощо) у декілька етапів:
1) Презентація портфоліо.
2) Відповідь на питання по суті представлених документіВ.
3) Ознайомлення педагога, що атестується, з рецензіями на роботу.
4) Пояснення педагога, що атестується, щодо зауважень рецензентів.
5) Обговорення результатів захисту членами експертної групи.
6) Доведення до атестуємого висновків і рекомендацій атестаційної комісії.
Формами презентації власної педагогічної діяльності (портфоліо) можуть бути:
- виставки навчально-методичних матеріалів;
- слайд-шоу;
- доповідь, що супроводжується комп̕ютерним показом за допомогою майстра презентацій PowerPoint
- інше.
Для презентації портфоліо педагогічному працівнику відводиться 25- 30 хвилин.
В ході презентації той, хто атестується, повинен обґрунтувати, як представлені матеріали свідчать про його професійну компетентність. Презентація – це нескорочений виклад розділів портфоліо.
Основна мета презентації – в короткий час представити основні результати виконаної роботи за певний період часу (три роки, міжатестаційний період).
Якість презентації при захисті портфоліо оцінюється за наступними показниками:
- відповідність змісту презентації змісту портфоліо;
- виділення основних результатів діяльності педагога;
- якість викладу матеріалу.
ІІ. Практична частина:
Створити і оформити портфоліо
ІІІ. Підведення підсумків