ТЕМА: Портфоліо. Вимоги до складання портфоліо. Основні складові портфоліо. Оцінювання атестаційною комісією

МЕТА:навчитися створювати і оформляти портфоліо.

 Хід роботи:

І. Ознайомитися з теоретичною частиною :

Портфоліо педагога (від італ. portfolio – портфель, тека з документами):

  • це спосіб фіксації, накопичення матеріалів, що демонструють рівень професіоналізму педагога та уміння вирішувати завдання своєї професійної діяльності, рівень активності в навчальних та позанавчальних видах діяльності.
  • альтернативна форма оцінки професіоналізму і результативності роботи педагога при проведенні атестації на відповідність заявленій кваліфікаційній категорії, під час творчих звітів циклових комісій.

Мета портфоліо:

  • оцінювання роботи педагога по темі самоосвіти, характеру його діяльності;
  • відстеження творчого і професійного зростання;
  • сприяння формуванню навичок рефлексії (самооцінки).
  • врахування результатів, досягнутих педагогічним працівником у різних видах діяльності: навчальній, виховній, творчій, методичній, дослідницькій.

Складання портфоліо дозволить:

  • педагогу: реально представити результати своєї праці; побачити свої резерви; мати стимул до безперервного самоудосконалення;
  • адміністрації: здійснювати безперервну діагностику результатів праці педагогів.

Головне призначення портфоліо – можливість продемонструвати найбільш значимі результати практичної діяльності педагога для оцінки своєї професійної компетенції, такі як реалізовані проекти, участь в олімпіадах і конкурсах, проведені педагогом дослідження.

Практична значущість портфоліо:

  • атестація педагога;
  • ліцензування, атестація, акредитація ВНЗ;
  • систематизація діяльності педагога;
  • творчі звіти циклових комісій;
  • як стимулюючий чинник.

Висуваються наступні вимоги до оформлення портфоліо:

  • достовірність – матеріали, подані педагогом, повинні бути правдивими, такими, що легко перевірити;
  • об'єктивність – у відгуках та рецензіях повинна відображатися різностороння точка зору;
  • конкретність і науковість – розкриття компонентів педагогічної діяльності (методів, прийомів, способів і ін.) на основі прикладів педагогічної діяльності, відповідність описуваних компонентів їх визначенням в теорії педагогіки;
  • наочність результатів роботи – все сказане повинно підтверджуватися прикладами або документально;
  • цілісність, системність, тематична завершеність представлених матеріалів - послідовний опис компонентів в чіткому взаємозв'язку їх значимості;
  • структуризація матеріалів, логічність і лаконічність всіх письмових пояснень;
  •  цілеспрямованість автора на самовдосконалення

Вивченню і опису підлягають будь-які компоненти, що використовуються педагогом в певній системі та дають позитивний результат метод, технологія, окремий прийом, спосіб, засіб і ін.

При цьому оптимально розглядається досягнення найкращого результату в даних умовах при мінімальних витратах часу і зусиль усіх учасників навчально-виховного процесу.

Вивченню і узагальненню підлягають:

  • цілісна система педагогічної діяльності;
  • система роботи педагога з якої-небудь проблеми;
  • використання одного ефективного прийому;
  • досвід освоєння нових або взятих з минулого, але адаптованих до сучасних умов, технологій (наприклад, проектний метод).

Коментар до портфоліо має відображати власні думки педагога відносно його діяльності, давати повну картину його творчого зростання і може бути представлений у вигляді окремого листа, виступу, короткого параграфа з вираженням своїх думок, есе, пояснювальної записки.

Портфоліо педагогічного працівника містить такі розділи: портфоліо документів, портфоліо робіт, портфоліо рейтингу.

Портфоліо документів. Даний розділ включає наступні вкладки: “Візитна картка” та “Портфель сертифікованих досягнень”.

Розділ "Візитна картка" включає інформацію про автора: прізвище, ім'я по батькові, рік народження; освіта (що і коли закінчив, отримана спеціальність і кваліфікація за дипломом); трудовий і педагогічний стаж роботи в даному закладі освіти.

Розділ “Портфель сертифікованих (документованих) досягнень” містить матеріали, що відображають досягнення педагогічного працівника в різних областях: підвищення кваліфікації (назва структури, де прослухані курси, рік, місяць, проблематика курсів); копії документів, що підтверджують наявність вчених і почесних звань; найбільш значимі нагороди, грамоти, листи подяки, дипломи різних конкурсів.

Портфоліо робіт. Даний розділ включає наступні вкладки: “Професійна компетентність”, “Методична скарбничка” (“Творче досьє”), “Дослідження і творчість”.

Розділ “Професійна компетентність” включає матеріали, що відображають основні напрями і види діяльності, опис основних форм і напрямів творчої активності:

  • методичні матеріали, що свідчать про професіоналізм педагога: обґрунтування вибору освітньої програми і комплекту навчально-методичної літератури; обґрунтування вибору використовуваних освітніх технологій; обґрунтування використання в своїй практиці тих або інших засобів педагогічної діагностики для оцінки навчальних результатів; використання інформаційно-комунікативних технологій в навчально-виховному процесі, технологій навчання з обдарованою молоддю та з відстаючими студентами;
  •  робота в обласному методичному об'єднанні, цикловій комісії, співпраця з методичним кабінетом, ЗВО та іншими установами;
  • участь в професійних і творчих педагогічних конкурсах; участь в предметних тижнях і тижнях професії; творчих звітах;
  • організація і проведення семінарів, “круглих столів”, майстер-класів;
  • проведення наукових досліджень; розробка авторських програм;
  • підготовка рефератів, доповідей, статей, інших документів.

Розділ “Методична скарбничка” або “Творче досьє” – матеріали що відображають стан та рівень:

  • методичної діяльності: моделі занять, плани уроків, методичні розробки, аналіз занять, публікації;
  • роботи зі студентами: опис творчих робіт студентів, науководослідні роботи студентів, результати участі в олімпіадах, конкурсах, сценарії позакласних заходів;
  • досвіду роботи: його формування (і заповнення в портфоліо) відбувається поступово, із зростанням професійної майстерності.

Узагальнення прогресивного (перспективного) педагогічного досвіду здійснюється в різних формах: створення навчально-методичного або навчально-наочного посібника, виступ з доповіддю на педагогічній конференції, семінарі, курсах підвищення кваліфікації, створення фотоальбому або відеофільму, презентація досвіду в електронному варіанті, написання статті та ін.

Розділ містить наступні документи:

  • список творчих робіт, рефератів, навчально - дослідницьких робіт, проектів, виконаних студентами з дисципліни;
  • список переможців олімпіад, конкурсів, змагань, інтелектуальних марафонів;
  • сценарії позакласних заходів, фотографії і відеотека із записом проведених заходів (виставки, наочні екскурсії, КВН, брейн-ринги);
  • програми роботи гуртків і факультативів.

У творчому досьє подається карта творчого зростання педагога (творчих, проектних, дослідницьких робіт, опис його авторських методик, розробок, програм; зведення про основні напрями його творчої активності, участі в наукових конференціях, конкурсах, педагогічних читаннях, проходженні курсів підвищення кваліфікації).

Розділ “Дослідження і творчість” – це матеріали, що підтверджують набуття самоосвіти, участь в семінарах, конкурсах, участь в методичному об'єднанні, цикловій комісії, участь в експериментальній роботі, творчі роботи педагога.

Портфоліо рейтингу умовно включає два пакети документів: рейтинг педагогічної діяльності та відгуки про цю діяльність. Матеріали даного розділу повинні давати уявлення про динаміку результатів педагогічної діяльності викладача, майстра в/н, що атестується, за певний період. Цей розділ включає: матеріали про результати освоєння студентами освітніх програм і сформованості у них ключових компетентностей з дисципліни, що викладається; порівняльний аналіз діяльності педагога за останні 3 роки на підставі контрольних зрізів, участі студентів в олімпіадах і конкурсах; результати поточної і підсумкової атестації студентів та ін.

У діагностиці успішності педагога містяться результати оцінки і самооцінки педагога: особи викладача/майстра виробничого навчання, педагогічної діяльності, педагогічного спілкування, якості освітнього процесу (аналіз роботи за 3 роки: зрізи знань, підсумки успішності, навчальне навантаження педагога, програмний банк, використання сучасних технологій, результати олімпіад, план розвитку кабінету).

Відгуки включають характеристики ставлення педагога до різних видів діяльності, представлені адміністрацією, колегами, батьками, а також самоаналіз діяльності педагога: відгук про творчу роботу, виступ на педагогічних читаннях, педраді; рецензії на статті, методичні бюлетені про проведені відкриті заняття та виховні заходи, висновки про якість виконаної роботи (творчої, дослідницької); резюме, підготовлене педагогом, з оцінкою власних професійних досягнень.

Перелік відгуків може бути наступним:

  1. Відгуки адміністрації про професійну діяльність педагога.
  2. Відгуки батьків про професійну діяльність педагога.
  3. Відгуки студентів про професійну діяльність педагога.
  4. Грамоти, дипломи, нагороди за участь в конкурсах, оглядах та ін.
  5. Самоаналіз педагога по реалізації навчальної програми.
  6. Самоаналіз педагога за атестаційними і акредитаційними показниками.
  7. Аналіз адміністрацією журналів динаміки досягнень студентів групи.
  8. Рейтинг педагога серед педагогічних працівників навчального закладу (критерії затверджені методичною радою)

Портфоліо включає такі елементи:

  • титульний аркуш (з вказівкою освітньої установи, П.І.Б. педагога);
  • зміст з переліком матеріалів, включених у відповідні розділи портфоліо (з вказівкою сторінок);
  • практична частина, що складається з матеріалів по розділах портфоліо, що свідчать про професіоналізм педагогічного працівника і результативність його діяльності;
  • висновки.

Портфоліо представляється педагогічним працівником у експертну комісію не пізніше, ніж за 2 тижні до засідання комісії.

Експерти (1-2 особи), призначені наказом, розглядають представлені матеріали і пишуть рецензію.

У рецензії вказується:

  • відповідність представленого матеріалу вимогам на заявлену кваліфікаційну категорію;
  • повнота розкриття професійних досягнень і ефективності педагогічної діяльності того, хто атестується;
  • позитивні сторони і недоліки професійної діяльності;
  • оцінка роботи;
  • інші питання на розсуд рецензентів.

Оформлення портфоліо не відрізняється процедурою оформлення від інших документів, що свідчать про професіоналізм педагогічного працівника.

 Захист портфоліо

Презентація портфоліо – форма атестаційного випробування, в ході якого педагогічний працівник, що атестується, представляє атестаційній групі підтвердження свого професіоналізму і результатів педагогічної діяльності у формі структурованого портфоліо.

Захист портфоліо проводиться на відкритому засіданні експертної групи (на семінарі, на відкритому засіданні циклової комісії, атестаційної комісії тощо) у декілька етапів:

1)           Презентація портфоліо.

2)           Відповідь на питання по суті представлених документіВ.

3)           Ознайомлення педагога, що атестується, з рецензіями на роботу.

4)           Пояснення педагога, що атестується, щодо зауважень рецензентів.

5)           Обговорення результатів захисту членами експертної групи.

6)           Доведення до атестуємого висновків і рекомендацій атестаційної комісії.

Формами презентації власної педагогічної діяльності (портфоліо) можуть бути:

  • виставки навчально-методичних матеріалів;
  • слайд-шоу;
  • доповідь, що супроводжується комп̕ютерним показом за допомогою майстра презентацій PowerPoint
  • інше.

Для презентації портфоліо педагогічному працівнику відводиться 25- 30 хвилин.

В ході презентації той, хто атестується, повинен обґрунтувати, як представлені матеріали свідчать про його професійну компетентність. Презентація – це нескорочений виклад розділів портфоліо.

Основна мета презентації – в короткий час представити основні результати виконаної роботи за певний період часу (три роки, міжатестаційний період).

Якість презентації при захисті портфоліо оцінюється за наступними показниками:

  • відповідність змісту презентації змісту портфоліо;
  • виділення основних результатів діяльності педагога;
  • якість викладу матеріалу.

 ІІ. Практична частина:

Створити і оформити портфоліо

 ІІІ. Підведення підсумків

Остання зміна: понеділок 9 січня 2023 17:38 PM