ТЕМА. Розробка інструкційної карти

МЕТА: навчитися визначати послідовність трудових дій, прийомів по операції та давати інструкційні вказівки до виконання трудових дій.

Навчально-матеріальна база: підручники по спеціальності, учбові посібники, методична література.

Завдання:

1. Скласти інструкційну карту на виконання одного навчально-виробничого завдання.

2. Висновки по роботі.

Порядок виконання роботи:

1. Вивчити трудову операцію за підручниками, посібниками.

2. Визначити послідовність дій, прийомів та операцій.

3. Продумати інструкційні вказівки по кожній дії.

4. Скласти інструкційну карту за формою.

5. Роль письмового інструктування в навчально-виробничої діяльності учнів, основні типи

6. Методика розробки та застосування навчально-технічної документації

Хід роботи

Теоретичні відомості

Роль письмового інструктування в навчально-виробничої діяльності учнів, основні типи

Формування професійної майстерності – найважливішої якості кваліфікованого робітника – вимагає подальшого удосконалювання виробничого навчання. Цьому сприяє широке застосування письмового інструктування учнів.

Необхідність застосування письмового інструктування обумовлена тим, що з одного боку, усе більш зростають вимоги до підготовки усе більш кваліфікованих робітників, а з іншого боку – майстру бракує часу для ефективного керування процесом навчання учнів.

Застосування письмового інструктування багато в чому розширює можливості майстра в керуванні процесом навчання. Це забезпечується насамперед тим, що навчальна інформація, що міститься в інструкційно-технологічної документації, носить характер чітко вираженої системи.

При тривалості уроку виробничого навчання 6 годин і чисельності групи 20 чоловік на індивідуальну роботу майстра з кожним з них залишається всього 8-10 хв. Це не дозволяє майстру досить ефективно проводити індивідуальне поточне інструктування. Письмове інструктування, що представляє собою самосійне джерело інформації для учнів, як показує досвід, має можливість значно підвищити ефективність інструктування кожного що учиться, їхня самостійність у процесі навчання.

З точки зору дидактики цінність письмового інструктування підсилюється варіюванням в них різних видів інформації - словесного, графічного, внесення до тексту контрольних запитань.

Використання інстукційних карт допомагає майстрам виробничого навчання заощадити час, поліпшити керування пізнавальної діяльності учнів.

Інструкційні карти привчають учнів до самостійності, правильній послідовності виконання робіт, застосуванню необхідних інструментів, обладнання.

Навчально-технічна документація являється джерелом уяви про предмети праці, технологічні та трудові процеси, інструменти, а також інструкційним матеріалом здійснення основних трудових операцій та функцій

Навчально-технічна документація створює:

  • необхідні орієнтири у трудової діяльності учнів; 
  • спонукає їх до застосування теоретичних знань;  
  • допомагає створенню зорово-наочних вражень про  прийоми
  • виконання навчально-виробничих завдань; 
  • творче ставлення до своєї професії; 
  • стимулює самоконтроль;  
  • являється важливим засобом керування процесом формування необхідних професійних та особистісних компетентностей.

А також навчально-технічна документація дозволяє підвищити ефективність уроку та покращити сприйняття навчального матеріалу учнями для формування професійних умінь та навичок. 

Під час проведення уроку виробничого навчання майстер використовує наступну навчально-технічну документацію:

  1. Інструкційні карти
  2. Інструкційно-технологічні карти
  3. Технологічні карти
  4. Картки – завдання

Методика розробки та застосування навчально-технічної документації

Для розробки документів письмового інструктажу майстер використовує програму виробничого навчання, матеріал спецтехнології, план року, перелік НВР. Письмове інструктування полегшує організацію виконання виробничих завдань учнів та контроль за її виконання.

По оформленню та змісту інструкційні карти можуть бути різноманітні, тобто єдиного стандарту оформлення не має, але обов’язково вони повинні мати вказівки: - Що робити? Як робити?. 

В інструкційних картах обов’язково вказується послідовність виконання вправ або операцій і дається коротка інструкційна вказівка про характер і способи використання трудових рухів. 

Вірне використання різного роду письмових інструкцій з іншими методами проведення уроку виробничого навчання дає гарні результати в навчальній та виробничої  діяльності учнів. 

Інструкційні карти розкривають такі елементи трудового процесу як вивчення креслень і технічних вимог до виготовлення виробу. Інструкційні карти на ряду з плакатами, кресленнями та іншими наглядними посібниками дозволяють проводити письмовий інструктаж учнів. Коли використовується інструкційна карта, учням стає багато чого зрозуміло без пояснення, тому майстер має більше часу, наприклад для особистого показу виконання вправ, які вивчаються на уроці. 

Необхідно з самих перших уроків привчати учнів виконувати роботи із

застосуванням навчально-технічній документації. З метою розвитку мислення і творчих здібностей учнів, майстер навчає їх самім складати технологічну послідовність виконання завдань та складання інструкційних вказівок що до їх виконання.

Крім усних методів викладання застосовують картки завдання, які дозволяють майстрові в/н провадити актуалізацію опорних знань, визначити рівень знань учнів з попередньої теми (де і що саме вони не зрозуміли) по цих картках виставляють оцінки учням. 

Практична робота № 9, 10

Тема: Розробка інструкційно-технологічної

та технологічної карт.

Мета роботи: навчитися визначати: послідовність виготовлення виробу по технологічним переходам, інструкційно-технологічні  вказівки, допомагаючи краще і швидше виконувати роботу.

Учбово-матеріальна база: креслення, підручники і учбові посібники по спеціальності.

Завдання: Скласти інструкційно-технологічну карту.

Порядок виконання роботи:

1. Вивчити креслення виробу.

2. Визначити послідовність технологічних переходів виготовлення виробу. 

3. Продумати інструкційно-технологічні вказівки по переходам.

4. Скласти ескізи обробки по переходам.

5. Підібрати  інструмент, пристрої, обладнання які застосовуються.

6. Скласти інформаційно-технологічну карту за формою:

Практична робота № 11

Тема: Складання детальної програми виробничої практики.

Мета роботи: Сформувати вміння розробляти програму детальної практики учнів на виробництві.

                                                                    Хід  роботи

  

Теоретичні відомості

 

Остання зміна: четвер 5 січня 2023 14:16 PM