ТЕМА: Освітні ресурси в інформаційному суспільстві та в галузі освіти

МЕТА: навчитися працювати з різними освітніми інформаційними ресурсами і системами, виявляти особливості отриманих нових знань за допомогою мережі Інтернет, забезпечити готовність учнів до активної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства.

КЛЮЧОВІ ПОНЯТТЯ: інформаційна система, інформаційні ресурси, електроні освітні ресурси, навчальний програмний засіб.

ПЛАН ЗАНЯТТЯ:

1. Ознайомитися з основними питаннями для опрацювання:

  • поняття «інформаційна система» та «інформаційні ресурси»;
  • основні види електронних освітніх ресурсів;
  • обов'язкові складові навчального програмного засобу;

Інформаційна система — це організаційно впорядкована сукупність інформаційних продуктів та інформаційної інфраструктури. Наприклад, бібліотека, архів, база даних, Інтернет.

Інформаційні ресурси — це окремі документи і масиви документів, які входять до складу інформаційної системи.

Коли ви виконуєте домашнє завдання, добираєте матеріал для написання реферату, готуєтесь до контрольної роботи, вам потрібні різноманітні джерела інформації: підручники та збірники завдань, атласи, словники, хрестоматії, колекціїї фотографій тощо. Досить часто для виконання навчальних завдань ви використовуєте й різноманітні електронні засоби. Це можуть бути ресурси Інтернету, електронні енциклопедії, галереї зображень, а також прикладні програми, які використовують для проведення розрахунків, текстовий редактор чи видавничу систему, графічний редактор тощо. Разом з тим, існує цілий ряд програм, які безпосередньо призначені для забезпечення навчання. Такі програми називають програмними засобами навчального призначення.

Для сучасної людини важливим є опанування сучасних інформаційних технологій, вміння застосовувати їх у навчальній і професійній діяльності, навички самостійного отримання потрібної інформації з використанням різноманітних засобів. Такими засобами можуть бути спеціально створені програмні засоби навчального призначення або ресурси, доступні у мережі Інтернет. Перевагою електронних ресурсів порівнянно з традиційними є наявність зручних у використанні засобів унаочнення навчального матеріалу: статичне та динамічне подання об'єктів, процесів, явищ, їх складових, графічне подання закономірностей і результатів проведення експерементів, дослідів, розв'язків задач. Отже, під електронними освітніми ресурсами розуміють навчальні, наукові, інформаційні, довідкові матеріали та засоби, розроблені в електронній формі й подані на носіях будь-якого типу або розміщені у комп'ютерних мережах, які можна відтворити за допомогою електронних цифрових технічних засобів і які необхідні для навчання.

Основні види електронних освітніх ресурсів:

  • електронний документ — документ, інформація в якому подана у формі електронних даних і для використання якого потрібні технічні засоби;
  • електронне видання — електронний документ, який пройшов редакційно-видавниче опрацювання, має вихідні відомості й призначений для розповсюдження в незмінному вигляді;
  • електронний аналог друкованого видання — електронне видання, що в основному відтворює відповідне друковане видання, зберігаючи розташування на сторінці тексту, ілюстрацій, посилань, приміток тощо;
  • електронні дидактичні демонстраційні матеріали— електронні матеріали (презентації, схеми, відео- й аудіозаписи тощо), призначені для супроводу навчально-виховного процесу;
  • інформаційна система — організаційно впорядкована сукупність документів (масивів документів) та інформаційних технологій, в тому числі з використанням технічних засобів, що реалізують інформаційні процеси та призначені для зберігання, обробки, пошуку, розповсюдження, передачі та надання інформації;
  • депозитарій електронних ресурсів — інформаційна система, що забезпечує зосередження в одному місці сучасних електронних освітніх ресурсів з можливістю надання доступу до них через технічні засоби, у тому числі в інформаційних мережах (як локальних, так і глобальних);
  • комп'ютерний тест — стандартизовані завдання, подані в електронній формі, призначені для вхідного, проміжного і підсумкового контролю рівня навчальних досягнень, а також самоконтролю та/або такі, що забезпечують вимірювання психофізіологічних і особистісних характеристик випробовуваного, опрацювання результатів яких здійснюється за допомогою відповідних програм;
  • електронний словник — електронне довідкове видання упорядкованого переліку мовних одиниць (слів, словосполучень, фраз, термінів, імен, знаків), доповнених відповідними довідковими даними;
  • електронний довідник — електронне довідкове видання прикладного характеру, в якому назви статей розташовані згідно з алфавітним або систематичним порядком;
  • електронна бібліотека цифрових об'єктів — набір ЕОР різних форматів, в якому передбачено можливості для їх автоматизованого створення, пошуку і використання;
  • електронний навчальний посібник — навчальне електронне видання, використання якого доповнює або частково замінює підручник;
  • електронний підручник — електронне навчальне видання з систематичним викладом дисципліни (її розділу, частини), що відповідає навчальній програмі;
  • електронні методичні матеріали — електронне навчальне або виробничо-практичне видання роз’яснень з певної теми, розділу або питання навчальної дисципліни з викладом методики виконання окремих завдань, певного виду робіт;
  • курс дистанційного навчання — інформаційна система, яка є достатньою для навчання окремим навчальним дисциплінам за допомогою опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій;
  • електронний лабораторний практикум — інформаційна система, що є інтерактивною демонстраційною моделлю природних і штучних об'єктів, процесів та їх властивостей із застосуванням засобів комп'ютерного унаочнення.

Існують комбіновані програмні комплекси, у яких поєднанно програмні засоби з різних груп. Вони отримали назву мультимедійні або інтерактивні, курси.

Обов'язкові складові навчального програмного засобу:

  • меню програми — відображає зміст матеріалу у програмному засобі або надає доступ до його основних функцій;
  • гіпертекстова системи навігації між блоками навчального або довідкового матеріалу;
  • пошукова система для швидкого звернення для потрібного блоку;
  • довідки з навчального матеріалу предмета або із засобів керування програмою.

Залежно від типу до складу програмного засобу навчального призначення можуть входити:

  • текстовий інформаційний блок;
  • колекція графічних зображень;
  • колекція аудіо- та відеоматеріалів;
  • блок виконання тренувальних вправ і практичних завдань;
  • контрольний блок.

 2. Практична частина:

Установити відповідність між групами педагогічних програмних засобів та їх описами.

Педагогічні програмні засоби:

  1. Електронні посібники.
  2. Електронні (віртуальні) практикуми.
  3. Електронні засоби контролю навчальних досягнень.
  4. Електронні атласи.
  5. Електронні словники.
  6. Електронні енциклопедії.
  7. Електронні хрестоматії.

Описи:

a)    Електронні навчальні видання літературно-художніх, історичних, та інших друкованих, музичних творів, творів образотворчого чи кіномистецтва або їх фрагментів.

b)    Електронні довідникові видання словників державної або іноземних мов, що містять засоби пошуку мовних одиниць і доповнені можливістю прослуховування фрагментів словника

c)    Електронні довідкові видання основних відомостей з однієї чи кількох галузей знань і практичної діяльності, поданих у коротких статтях, доповнених аудіо- та відеоматеріалами, засобами пошуку, і добору довідникових матеріалів

d)   Електронні навчальні видання,які доповнюють підручники та містять навчальний матеріал з певного предмета, окремих розділів навчальної дисципляни, факультативного курсу за вибором, найчастіше представлені з використанням мультимедійних засобів

e)   Електронні колекції зображень різних об'єктів (карти, креслення, рисунки тощо) із засобами навігації та пошуку

f)  Електронні навчальні видання практичних завдань і вправ

g)  Комп'ютерні програми, призначені для створення тестування та фіксації результатів

 3.             Підведення підсумків заняття

 

 

 

 

 

Last modified: Thursday, 15 December 2022, 5:55 PM