ПРОГРАМА атестаційного кваліфікаційного іспиту
ПРОГРАМА
АТЕСТАЦІЙНОГО КВАЛІФІКАЦІЙНОГО ІСПИТУ
1 Загальні положення
Атестація здобувачів освіти початкового рівня (короткого циклу) вищої освіти зі спеціальності 073 Менеджмент за освітнім ступенем «молодший бакалавр» здійснюється у формі атестаційного кваліфікаційного іспиту, метою якого є визначення рівня знань випускників освітньо-професійної програми «Менеджмент організацій».
Атестаційний кваліфікаційний іспит здійснюється шляхом оцінювання результатів навчання та рівня сформованості спеціальних (фахових) компетентностей, передбачених Тимчасовим стандартом вищої освіти «Менеджмент» для початкового рівня (короткого циклу) вищої освіти (затверджений Вченою радою Сумського державного університету протоколом № 1 від 28.08.20 р.).
На іспит з атестації виносяться такі дисципліни (1-Перелік):
- Менеджмент;
- Організація виробництва;
- Основи підприємництва;
- Економічний аналіз.
Атестаційний кваліфікаційний іспит складається з двох частин:
- Тестова перевірка знань з дисциплін (1-Перелік), що формують спеціальні (фахові) компетентності фахівців зі спеціальності «Менеджмент»;
- Письмове розв’язання розрахунково-аналітичної задачі з дисципліни "Менеджмент", що дозволяє перевірити набуття відповідних спеціальних (фахових) компетентностей з освітньо-професійної програми «Менеджмент організацій».
Іспит проводиться в письмовій формі на аркушах, які надає екзаменаційна комісія та/або у дистанційному режимі в LMS Moodle (за потреби).
Обсяг часу, відведений на виконання завдань – 3 академічні години.
2. Анотації та ключові питання з дисциплін, що виносяться на АТЕСТАЦІЙНИЙ КВАЛІФІКАЦІЙНИЙ ІСПИТ
2.1 Дисципліна «МЕНЕДЖМЕНТ»
Метою навчальної дисципліни є отримання студентами теоретичних знань з менеджменту та навичок їх практичного застосування в управлінні організацією, формування комбінації поглядів, цінностей та способів управлінського мислення.
Програмні результати, досягнення яких забезпечує навчальна дисципліна «Менеджмент»:
- демонструвати знання теорій, методів і функцій менеджменту, ідентифікувати та описувати зміст функціональних сфер діяльності організації
- демонструвати навички виявлення проблем та обґрунтування управлінських рішень;
- застосовувати методи менеджменту для забезпечення ефективності діяльності організації;
- демонструвати навички взаємодії, лідерства, командної роботи, діяти соціально відповідально та громадсько свідомо на основі етичних міркувань (мотивів);
- демонструвати навички самостійної роботи, відкритості до нових знань, виконувати дослідження індивідуально та/або в групі під керівництвом лідера, проявляти вміння нести відповідальність за результатами своєї діяльності.
Типові питання, що виносяться на атестаційний кваліфікаційний іспит:
- Класична теорія менеджменту (Ф. Тейлор, А. Файоль, М. Вебер).
- Поняття та зміст функцій менеджменту. Рівні менеджменту.
- Поняття системи в менеджменті. Елементи системи та їх зв’язок.
- Управлінські ролі за Г. Мінцбергом.
- Порівняльна характеристика японського і американського менеджменту.
- Сутність і характеристики організацій. Стадії життєвого циклу організацій.
- Зовнішнє середовище організації та його складові.
- Внутрішнє середовище організації та його складові.
- Культура організації. Суб’єктивні та об’єктивні елементи організаційної культури. Рівні культури.
- Планування як функція менеджменту. Етапи процесу планування.
- «Мета» в управлінні. SMART-технологія цілепокладання.
- Класифікація цілей організації. Концепція системної моделі цілей організації (модель М. Фрідмана «Організація – економічна одиниця», модель К. Дейвіса «Організація – соціальна одиниця»).
- Аналіз можливостей і загроз зовнішнього середовища. PEST-аналіз.
- Аналіз слабких і сильних сторін організації. SWOT-аналіз
- Базові стратегічні альтернативи. Matrix BCG. Стратегії за матрицею BCG (build, hold, harvest, divest).
- Характеристика типових стратегії М. Портера (лідерство за витратами, диференціація, фокусування).
- Поняття «організації» як функції управління. Характеристика складових організаційної діяльності.
- Делегування повноважень. Елементи делегування повноважень. Лінійні, штабні та функціональні повноваження.
- Класи організаційних структур: особливості бюрократичних та адаптивних структур управління.
- Типи бюрократичних структура та їх стисла характеристика.
- Поняття та основні категорії мотивації. Основні положення теорії «ієрархії потреб» А. Маслоу
- Характеристика «теорії потреб» Д. МакКлелланда (види потреб, характеристики робіт, що найкраще мотивують людей з потребами: у владі; в успіху; в приналежності, основні висновки).
- Загальна характеристика «теорії мотиваційної гігієни» Ф. Герцберга (ідея теорії; перелік мотиваційних і гігієнічних факторів, діапазони їх дії; основні висновки).
- Основні положення «теорії очікувань» В. Врума (ідея, на якій ґрунтується теорія; ситуаційні фактори, що враховуються; співвідношення ситуаційних факторів; висновки для практичного використання).
- Основні положення «теорії справедливості» С. Адамса (ідея, на якій ґрунтується теорія; основні складові формування відчуття справедливості/несправедливості; можливі типи реакції на несправедливість; висновки для практичного використання).
- Система контролю МАРС. Помилки у вимірюванні результатів діяльності працівників.
- Сутність процесу ухвалення рішення. Управлінські рішення та їх класифікація.
- Чинники, що впливають на процес ухвалення управлінського рішення. Умови прийняття рішень.
- Комунікації в управлінні. Модель процесу комунікації.
- Види та форми комунікацій. Комунікаційні бар’єри та методи подолання перешкод до ефективних комунікацій.
- Характеристика основних форм влади та впливу.
- Підхід до лідерства з погляду лідерських рис (конституціональна теорія У. Шелдона).
- Підхід до лідерства з позиції лідерської поведінки. Стилі лідерства на засадах теорії Лайкерта.
- Підхід до лідерства з позиції лідерської поведінки. Основні положення «теорії Х» і «теорії Y» Д. МакГрегора (система уявлень про мотиви виробничої діяльності людей; основні характеристики автократичного та демократичного стилів керування).
- Ситуаційні підходи до лідерства. Характеристика теорії «життєвого циклу» П. Герсі та К. Бланшара (основна ідея моделі; поняття “ступінь зрілості виконавця”; графічна інтерпретація моделі; основні висновки).
- Поняття, причини утворення, види та стадії розвитку груп.
- Природа конфлікту. Характерні ознаки прояву та учасники. Конфліктна ситуація.
- Типові причини виникнення та види конфліктів в організації.
- Управління конфліктними ситуаціями. Способи розв’язання організаційних конфліктів.
- Соціальна відповідальність й етика у менеджменті.
2.2 Дисципліна «ОРГАНІЗАЦІЯ ВИРОБНИЦТВА»
Метою викладання дисципліни є формування у студентів систематизованого комплексу знань про загальні принципи, форми та методи організації виробництва на підприємствах різних галузей та форм власності, необхідних для практичної управлінської діяльності.
Програмні результати, досягнення яких забезпечує навчальна дисципліна «Організація виробництва»:
- демонструвати знання теорій, методів і функцій менеджменту, ідентифікувати та описувати зміст функціональних сфер діяльності організації;
- демонструвати навички виявлення проблем та обґрунтування управлінських рішень;
- виявляти навички пошуку, збирання та аналізу інформації, розрахунку показників для обґрунтування управлінських рішень;
- знати основи функціонування виробничої підсистеми організації, демонструвати навички аналізу та виявлення резервів раціоналізації виробничих процесів, оптимального розподілу ресурсної бази в умовах її обмеженості.
Типові питання, що виносяться на атестаційний кваліфікаційний іспит:
- Організація виробництва в сучасних умовах як об’єкт вивчення.
- Розвиток науки «Організація виробництва».
- Сучасні виробничі стратегії та концепції організації виробництва.
- Виробнича функція.
- Системний підхід до виробництва.
- Організаційні основи виробничих систем.
- Підприємство як складна виробнича система.
- Сутність та види технологій.
- Технологічний процес.
- Сутність виробничих процесів та їх класифікація.
- Принципи раціональної організації виробничого процесу.
- Типи виробництва.
- Просторові зв’язки у виробничому процесі.
- Виробнича структура та її види.
- Просторове розташування підприємства.
- Поняття і показники виробничої потужності підприємства.
- Методика розрахунку виробничої потужності підприємства.
- Методика розрахунку виробничої потужності окремих виробничих одиниць.
- Виробничий цикл.
- Розрахунок виробничого циклу простого процесу.
- Шляхи скорочення виробничого циклу.
- Визначення тривалості виробничого циклу складного процесу.
- Трудовий і виробничий процеси.
- Організація праці та її форми.
- Організація і обслуговування робочих місць.
- Метод організації виробництва.
- Організація непотокового виробництва.
- Партіонний метод обробки.
- Потокове виробництво.
- Автоматизоване виробництво.
- Виробнича інфраструктура: поняття та склад.
- Організація інструментального обслуговування: цілі, задачі, структура.
- Ремонтне обслуговування: цілі, задачі, структура.
- Енергетичне забезпечення: цілі, задачі, структура.
- Транспортне обслуговування: цілі, задачі, структура.
- Матеріальне обслуговування: матеріали та їх переміщення.
- Система створення і освоєння нової продукції.
- Організаційна підготовка виробництва ї освоєння нового продукту (технології).
- Якість продукції.
- Контроль якості і випробування продукції.
- Конкурентоспроможність продукції.
2.3 Дисципліна «ОСНОВИ ПІДПРИЄМНИЦТВА»
Метою навчальної дисципліни є формування у здобувачів освіти системи знань з основ підприємництва, навичок підприємницького мислення та набуття вмінь щодо аналізу ринкової інформації та прийняття економічно обґрунтованих рішень під час здійснення підприємницької діяльності.
Демонструвати навички самостійної роботи, відкритості до нових знань, виконувати дослідження індивідуально та/або в групі під керівництвом лідера, проявляти вміння нести відповідальність за результатами своєї діяльності.
Програмні результати, досягнення яких забезпечує навчальна дисципліна «Основи підприємництва»:
- виявляти навички пошуку, збирання та аналізу інформації, розрахунку показників для обґрунтування управлінських рішень;
- демонструвати навички взаємодії, лідерства, командної роботи, діяти соціально відповідально та громадсько свідомо на основі етичних міркувань (мотивів);
- знати нормативно-правове забезпечення діяльності організації, пояснювати правові, соціальні та економічні наслідки функціонування організації;
- демонструвати навички самостійної роботи, відкритості до нових знань, виконувати дослідження індивідуально та/або в групі під керівництвом лідера, проявляти вміння нести відповідальність за результатами своєї діяльності.
Типові питання, що виносяться на атестаційний кваліфікаційний іспит:
- Поняття бізнесу, його ознаки та види.
- Підприємництво, його функції та типи. Суб’єкти підприємництва.
- Підприємницька ідея та джерела її формування.
- Класифікація організаційно-правових форм підприємництва.
- Види підприємств в Україні. Об'єднання підприємств.
- Господарські товариства неакціонерного типу: види та особливості.
- Акціонерні товариства: особливості їх створення та діяльності.
- Засновницькі документи підприємства та статутний капітал.
- Порядок державної реєстрації суб'єктів підприємництва.
- Ліцензування підприємницької діяльності.
- Патентування підприємницької діяльності.
- Внутрішнє середовище функціонування підприємств.
- Зовнішнє середовище функціонування підприємств.
- Поняття конкуренції, види конкурентної боротьби.
- Конкурентоспроможність фірми та конкурентні переваги.
- Соціальна відповідальність у бізнесі та її види.
- Державне регулювання бізнесу та механізми його здійснення.
- Проведення перевірок підприємств: суть та форми.
- Податки: поняття, функції та види.
- Методи нарахування та утримання податків.
- Кадровий менеджмент та кадрова політика підприємства.
- Планування та оцінка персоналу.
- Особливості організації праці менеджера.
- Поняття, функції та види маркетингу.
- Організаційні форми ринку. Сегментація ринку.
- Поняття, класифікація та ринкові атрибути товарів.
- Собівартість продукції та ціноутворення.
- Фінансування підприємств бізнесу: види та джерела.
- Призначення бізнес-плану та його структура.
- Виробниче підприємництво та його організація.
- Поняття товарної біржі та особливості її діяльності.
- Поняття фондової біржі та особливості її діяльності.
- Поняття цінних паперів і їх класифікація.
- Поняття та завдання страхування. Страховий ринок України.
- Форми та види страхування. Співстрахування та перестрахування.
- Банківська система України та її структура.
- Кредитування підприємств бізнесу. Види кредиту.
- Торгівельно-підприємницька діяльність та її форми.
- Соціальне підприємництво та його особливості.
- Підприємництво у сфері ЗЕД.
2.4 Дисципліна «ЕКОНОМІЧНИЙ АНАЛІЗ»
Метою навчальної дисципліни є формування комплексних знань та практичних навичок щодо системного оцінювання діяльності господарських суб'єктів, виявлення внутрішніх резервів раціонального використання матеріальних, трудових та фінансових ресурсів
Програмні результати, досягнення яких забезпечує навчальна дисципліна «Економічний аналіз»:
- демонструвати навички виявлення проблем та обґрунтування управлінських рішень;
- виявляти навички пошуку, збирання та аналізу інформації, розрахунку показників для обґрунтування управлінських рішень;
- виявляти навички документаційного забезпечення управління, ідентифікувати джерела, формувати та аналізувати необхідну обліково-аналітичну інформацію в процесі управління.
Типові питання, що виносяться на атестаційний кваліфікаційний іспит:
- Поняття та види економічного аналізу.
- Предмет, об'єкт та завдання економічного аналізу
- Інформаційне забезпечення економічного аналізу.
- Показники економічного аналізу та їх класифікація.
- Поняття факторів і резервів та їх класифікація.
- Методичні прийоми економічного аналізу.
- План та програма економічного аналізу.
- Організація аналітичної роботи на підприємстві.
- Способи виміру впливу факторів у детермінованому аналізі.
- Аналіз асортименту, структури та ритмічності виробництва продукції.
- Резерви збільшення обсягів виробництва і реалізації продукції.
- Аналіз загальної суми витрат на виробництво товарної продукції
- Аналіз виконання плану собівартості товарної продукції за статтями калькуляції.
- Визначення резервів зниження собівартості.
- Аналіз продуктивності праці.
- Аналіз ефективності використання персоналу підприємства та резерви її підвищення.
- Аналіз витрат на оплату праці.
- Аналіз стану і руху основних фондів.
- Аналіз ефективності використання виробничих основних фондів.
- Аналіз завантаженості виробничих потужностей.
- Аналіз забезпечення матеріальними ресурсами.
- Аналіз ефективності використання матеріальних ресурсів.
- Шляхи підвищення ефективності використання матеріальних ресурсів.
- Аналіз прибутку та резервів його збільшення.
- Аналіз рентабельності та шляхи її підвищення.
- Аналіз розподілу та використання прибутку.
- Методика маржинального аналізу прибутку.
- Визначення беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства.
- Прийняття управлінських рішень на основі маржинального аналізу.
- Ефект фінансового важеля.
- Аналіз прибутковості власного та акціонерного капіталу.
- Завдання та інформаційна база фінансового аналізу.
- Аналіз динаміки складу і структури активів підприємства.
- Аналіз ліквідності й платоспроможності підприємства.
- Аналіз фінансової стійкості підприємства.
- Аналіз ділової активності.
- Шляхи зміцнення фінансового стану підприємства.
- Поняття, види і причини банкрутства.
- Методи діагностики ймовірності банкрутства.
- Шляхи фінансового оздоровлення суб'єктів господарювання.
3. СТРУКТУРА ЗАВДАНЬ АТЕСТАЦІЙНОГО КВАЛІФІКАЦІЙНОГО ІСПИТУ
Завдання атестаційного кваліфікаційного іспиту складаються з двох блоків: теоретичного і практичного.
Перший блок (теоретичний) містить 40 тестових завдань з чотирьох дисциплін навчального плану («Менеджмент», «Економічний аналіз», «Основи підприємництва», «Організація виробництва»). Кожне завдання цього блоку містить чотири варіанти відповідей, серед яких лише одна правильна. Необхідно обрати правильну відповідь та позначити її в аркуші відповіді та/або в LMS Moodle. При написанні екзаменаційного завдання від руки, бажано уникати виправлень, оскільки кількість виправлень впливає на загальну оцінку роботи.
Другий блок (практичний) містить одну розрахунково-аналітичну задачу з дисципліни «Менеджмент».
4. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ
Оцінювання атестаційного кваліфікаційного іспиту здійснюється за 100-бальною системою.
Перший блок – тестові завдання
Критерії оцінювання тестового завдання:
Кількість балів |
Опис |
2 |
надається за правильну відповідь |
0 |
надається за неправильну відповідь |
Максимально можлива кількість балів при правильній відповіді на всі тестові завдання: (Qmax'тест.завдання = 80,0 балів). Розподіл: 40 тестових завдань × 2,0 бал./тест.
Вага в підсумковій оцінці - 80%.
Другий блок – розрахунково-аналітична задача з дисципліни "Менеджмент"
Критерії оцінювання розрахунково-аналітичної задачі:
Рівень |
Кількість балів |
Опис |
відмінний рівень |
20 |
повністю розв’язана розрахунково-аналітична задача; розв’язок містить правильний алгоритм (послідовність) вирішення та остаточну відповідь; наявні формули (за потреби), описані їх складники; коректно відображені вимірники; наведений аргументований висновок; оформлення є акуратним, не містить виправлень |
достатній рівень |
16-19 |
повністю розв’язана розрахунково-аналітична задача, проте є деякі незначні недоліки, що не виказують суттєвого впливу на остаточний результат; наявні формули (за потреби) та/або описані їх складники; коректно відображені вимірники; оформлення в цілому є акуратним, але містить виправлення |
10-15 |
розв’язана розрахунково-аналітична задача; розв’язок не в повній мірі правильному алгоритму; помилки мають суттєвий вплив на остаточний результат; обґрунтування відповіді є слабко аргументованим та/або в окремих аспектах алогічним; оформлення в цілому є акуратним, але містить виправлення |
|
задовільний рівень |
5-9 |
наведені декілька логічних кроків розв’язання розрахунково-аналітичної задачі; отримана відповідь; узагальнення (висновок) відсутні або некоректні; у роботі присутні грубі орфографічні помилки |
1-4 |
наведений опис можливих шляхів розв’язання розрахунково-аналітичної задачі, але розв’язок відсутній; у роботі багато грубих орфографічних помилок; відповідь не отримана, узагальнення (висновок) відсутні; у роботі присутні грубі орфографічні помилки |
|
незадо-вільний рівень |
0 |
розв’язання відсутнє |
Максимально можлива кількість балів при розв’язанні розрахунково-аналітичної задачі (Qmax'розр.-анал.задача = 20,0 балів).
Вага в підсумковій оцінці - 20%.
Типи подання розв'язку розрахунково-аналітичних задачі з дисципліни «Менеджмент» в LMS Moodle:
- додати текст-опис (у вікні «текст онлайн»);
- додати файл як відповідь на завдання (у форматі .doc, .pdf);
- додати фотографію (скан) розв’язку, написаного від руки на аркуші.
Загальна кількість балів за атестаційний кваліфікаційний іспит визначається шляхом підсумовування балів за виконання окремих його частин: Q= Q'тест.завдання + Q'розр.-анал.задача
Оцінювання атестаційного кваліфікаційного іспиту проводиться за наступною шкалою:
Сума балів Q |
Оцінка ЄКТС |
Оцінка за національною 4-бальною шкалою |
90–100 |
A |
5 (відмінно) |
82–89 |
B |
4 (добре) |
74–81 |
C |
|
64–73 |
D |
3 (задовільно) |
60–63 |
E |
|
35–59 |
FX |
2 (незадовільно) |
0–34 |
F |
5. Список РЕКОМЕНДОВАНОЇ літератури
Дисципліна «Менеджмент»
- Страпчук С.І., Миколенко О.П., Попова І.А., Пустова В.В. Менеджмент: навчальний посібник для здобувачів вищої освіти. Львів: Видавництво «Новий Світ-2000», 2020. 356 с. URL: http://surl.li/arncy.
- Осовська Г.В., Осовський О.А. Основи менеджменту. Підручник, видання 3-тє. К.: «Кондор», 2006. 664 с.
- Менеджмент організацій : навч. посіб. / Т. В. Назарчук, О. М. Косіюк. К. : ЦУЛ, 2018. 560 с. URL: https://lib.sumdu.edu.ua/library/DocumentView?docid=SuSDU.BibRecord.677049&field=0
- Хміль Ф.І. Основи менеджменту. Підручник. К.: Академвидав, 2003. 608 с.
- Шегда А.В. Менеджмент: Підручник. К.: Знання, 2004. 687 с.
Дисципліна «Організація виробництва»
- Круш П.В. Організація виробництва: підручник. К.: Каравела, 2018. 552 с.
- Васильков В.Г. Організація виробництва: Навч. посібн. К.: КНЕУ, 2010.
- Мороз В.С., Тельнов А.С. Організація виробництва: навч. посіб. К. : Ліра-К, 2015. 256 с.
- Пашнюк Л.О., Микитюк О.П. Організація виробництва: навч. посіб. Київ. нац. ун-т імені Т. Шевченка. К.: Київ. ун-т, 2015. 207 c.
Дисципліна «Основи підприємництва»
- Основи підприємництва: Підручник / [Біляк Т. О., Бірюченко С. Ю., Бужимська К.О., та ін.]; під заг. ред. Н.В. Валінкевич. Житомир : ЖДТУ, 2019. 492 с.
- Бутинець Ф.Ф. Основи бізнесу. Житомир: ПП «Рута», 2002. 363 с.
- Виноградська А.М. Основи підприємництва: Навчальний посібник. Друге видання, перероб. і доп. К.: Кондор, 2005. 544 с.
- Донець Л.І., Романенко Н.Г., Основи підприємництва: Навч. посібн. К.: Центр навчальної літератури, 2006. 320 с.
Дисципліна «Економічний аналіз»
- Кіндрацька Г.І. Аналіз господарської діяльності: підручник. Львів: Вид-во «Львівська політехніка», 2019. 320 с.
- Аналіз господарської діяльності: навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни. Житомир: ЖДТУ, 2016. URL: http://leam.ztu.edu.Ua/plugmfile.php/17806/mod_resource/content/l/AGD_me todsamost _ОЕМ
- Кулик А.В. Теорія економічного аналізу: навч. посіб. Київ: ДП «Вид.дім «Персонал», 2018. 452 с. URL: https://maup.com.ua/assets/files/ lib/ book/teoria_ekon_analizu_2018.pdf
- Грабовецький Б.Є. Економічний аналіз : навчальний посібник. Вінниця : ВНТУ, 2013. 85 с. URL: http://hrabovecky.vk.vntu.edu.ua/file/ dcca722eb5be70aed019619b8182306c.pdf