СИЛАБУС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

1. Загальна інформація про навчальну дисципліну

Повна назва навчальної дисципліни

Теорія організацій

Повна офіційна назва закладу вищої освіти

Сумський державний університет

Повна назва структурного підрозділу

Класичний фаховий коледж СумДУ

Розробник(и)

Іващенко Марина Миколаївна, викладач Класичного фахового коледжу Сумського державного університету

Мова(и) викладання

Українською мовою

2. Місце навчальної дисципліни в освітній програмі

Статус дисципліни

Оов’язкова навчальна дисципліна циклу фахової підготовки за спеціальністю

Передумови для вивчення дисципліни

Необхідні знання з: «Вступ до спеціальності»

Додаткові умови

Одночасно мають бути вивчені: «Економічна теорія», «Господарське право», «Соціологія і психологія»

Обмеження

Обмеження відсутні

3. Мета навчальної дисципліни

Метою навчальної дисципліни є отримання студентами фундаментальних теоретичних знань з основ організації як системи, процесу та об’єкту управління, формування навичок організаційного проектування, комбінації поглядів і способів системного мислення.

4. Зміст навчальної дисципліни

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1. ЗАГАЛЬНА ТЕОРІЯ ОРГАНІЗАЦІЙ

Тема 1. Основи теорії організацій

Теорія організації як наука. Еволюція теорії організацій. Основоположні ідеї теорії організації. Моделі організації.

Тема 2. Загальна характеристика організації

Організація як універсальна категорія: основні підходи. Генезис організації. Властивості організації.

Тема 3. Основні закони та принципи організації

Поняття про залежності й закони організації. Загальні закони організації. Принципи організації.

Тема 4. Принципи дії статичних і динамічних організацій

Статика й динаміка організаційних систем. Динамічна організація. Принципи станів організації. Порівняльний аналіз принципів дії динамічних і статичних організацій.

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 2. ПРИРОДА Й ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ

Тема 5. Поняття й сутність організації

Визначення поняття організації. Місія й цілі організації. Життєвий цикл організації. Класифікація організацій.

Тема 6. Організація як відкрита система

Сутність системного підходу до організації. Класифікація систем і їх властивості. Системні властивості організації. Внутрішнє середовище організаційної системи. Підсистеми організації. Зовнішнє середовище організаційної системи.

Тема 7. Теоретичні засади організації як об’єкта управління

Організація і управління. Система управління організацією. Технології управління організацією: теоретичні засади.

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 3. ПРОЕКТУВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ СТРУКТУР

Тема 8. Організаційне проектування

Сутність організаційного проектування. Етапи організаційного проектування. Методи проектування організації. Чинники проектування організації.

Тема 9. Структура організації як чинник забезпечення її ефективності

Поняття структури організації та принципи її побудови. Формальна та неформальна організаційна структура. Елементи структури та зв’язки в організації. Концепції організаційних структур. Характеристики організаційної структури.

5. Очікувані результати навчання навчальної дисципліни

Після успішного вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти зможе:

РН 1.

Знати систему законів організації, принципи організації, співвідношення організації як системи та організації як процесу, історію становлення та розвитку теорії організацій. Знати і розуміти, що таке організація, система, управління, статика та динаміка організаційних систем, організаційна структура, проектування організацій. Пояснювати різницю між відкритими і закритими системами, місією і цілями організації. Висловлювати й обґрунтовувати власну позицію на основі системного підходу щодо функціонування та розвитку організації, організаційного процесу.

РН 2.

Розуміти етапи генезису організації, сутність організаційної структури та фактори, що визначають її особливості. Називати види організацій та їх основні характеристики. Порівнювати та обгрунтовувати організаційну структуру, її основні параметри та принципи організаційного проектування. Виявляти фактори, що обумовлюватимуть доцільність формування певного типу організаційної структури. Ідентифікувати методичні підходи аналізу внутрішнього й зовнішнього середовища організацій.

РН 3.

Аналізувати власні здібності та вимоги майбутньої професії, оцінювати власні можливості професійної освіти, виявляти активне ставлення до обраної професії шляхом практичної реалізації власної освітньої траєкторії.

6. Роль навчальної дисципліни у досягненні програмних результатів

Програмні результати, досягнення яких забезпечує навчальна дисципліна:

ПРН 30.

Моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності.

ПРН 33.

Використовувати критерії раціональності, практичності, ефективності та точності, з метою вибору найкращого рішення.

ПРН 37.

Аргументувати та відстоювати свою позицію.

7. Методи викладання, навчання

Дисципліна передбачає навчання через:

МН 1.

Інтерактивні лекції.

МН 2.

Проблемні лекції.

МН 3.

Семінарські заняття.

МН 7.

Мобільне навчання (m-learning).

МН 8.

Змішане навчання (blended-learning)

Лекції надають студентам теоретичну основу з теорії організацій, що є основою для самостійного навчання здобувачів вищої освіти (РН 1, РН 2. та РН 3.). Лекції доповнюються семінарськими заняттями, які надають студентам можливість застосовувати теоретичні знання на практичних прикладах (РН 2. та РН 3.). Гнучкість, доступність та персоніфікація навчання забезпечується m-learning з використанням мобільних пристроїв. Навчання через blended-learning з використанням LMS MOОDLE (http://dl.kfk.sumdu.edu.ua/), в межах якого студент здобуває знання як очно, так і самостійно он-лайн, дозволяє створити комфортне освітнє цифрове середовище та забезпечити індивідуальну траєкторію навчання (РН 3.).

8. Методи та критерії оцінювання

8.1. Критерії оцінювання

Контроль навчальної роботи студента і оцінювання здійснюються за 4-бальною шкалою:

Оцінка

Рівень

Критерій

5 (відмінно)

високий

виявляє особливі творчі здібності, самостійно розвиває власні обдарування і нахили, вміє самостійно здобувати знання

вільно висловлює власні думки і відчуття, визначає програму особистої пізнавальної діяльності, самостійно оцінює різноманітні життєві явища і факти, виявляючи особисту позицію щодо них; без допомоги викладача знаходить джерела інформації і використовує одержані відомості відповідно до мети та завдань власної пізнавальної діяльності; використовує набуті знання і вміння в нестандартних ситуаціях

виявляє початкові творчі здібності, самостійно визначає окремі цілі власної навчальної діяльності, оцінює окремі нові факти, явища, ідеї; знаходить джерела інформації та самостійно використовує їх відповідно до цілей, поставлених викладачем

4 (добре)

достатній

вільно (самостійно) володіє вивченим обсягом матеріалу, в тому числі і застосовує його на практиці; вільно розв'язує задачі в стандартних ситуаціях, самостійно виправляє допущені помилки, добирає переконливі аргументи на підтвердження вивченого матеріалу

вміє порівнювати, узагальнювати, систематизувати інформацію під керівництвом викладача, в цілому самостійно застосовувати її на практиці, контролювати власну діяльність, виправляти помилки і добирати аргументи на підтвердження певних думок під керівництвом викладача

здатний застосовувати вивчений матеріал на рівні стандартних ситуацій, частково контролювати власні навчальні дії, наводити окремі власні приклади на підтвердження певних тверджень

3 (задовільно)

середній

може відтворити значну частину теоретичного матеріалу, виявляє знання і розуміння основних положень, за допомогою вчителя може аналізувати навчальний матеріал, порівнювати та робити висновки, виправляти допущені помилки

володіє матеріалом на рівні, вищому за початковий, здатний за допомогою викладача логічно відтворити значну його частину

володіє матеріалом на початковому рівні, значну частину матеріалу відтворює на репродуктивному рівні

2 (незадоільно)

початковий

володіє матеріалом на рівні окремих фрагментів, що становлять незначну частину навчального матеріалу

володіє матеріалом на елементарному рівні засвоєння, викладає його уривчастими реченнями, виявляє здатність викласти думку на елементарному рівні

володіє навчальним матеріалом на рівні елементарного розпізнавання і відтворення окремих фактів, елементів, об'єктів, що позначаються студентом окремими словами чи реченнями

8.2 Методи поточного формативного оцінювання

За дисципліною передбачені наступні методи поточного формативного оцінювання: опитування студента на семінарському занятті та усні коментарі викладача за його результатами, настанови викладача в процесі підготовки до виконання тестових завдань, оцінювання поточного тестування.

8.3 Методи підсумкового сумативного оцінювання

Методи оцінювання:

М 1.

Опитування.

М 2.

Тестування в LMS MOODLE: Онлайн залік (підсумкове тестування).

В особливих ситуаціях робота може бути виконана дистанційно в системі дистанційного навчання  – LMS MOODLE (http://dl.kfk.sumdu.edu.ua/)

Форма підсумкового контролю – залік.

9.  Ресурсне забезпечення навчальної дисципліни

9.1 Засоби навчання

ЗН 1.

Мультимедіа

ЗН 2.

Програмне забезпечення (для підтримки дистанційного навчання, онлайн-опитування)

9.2 Інформаційне та навчально-методичне забезпечення

Основна література

1. Монастирський Г.Л. Теорія організації: підруч. Тернопіль: ТНЕУ, 2014. 288 с.

2. Осовська Г.В., Осовський О.А. Основи менеджменту. Підручник. видання 3-тє. К.: «Кондор», 2006. 664 с.

3. Хміль Ф.І. Основи менеджменту. Підручник. К.: Академвидав, 2003. 608 с.

Допоміжна література

1. Гірняк О.М., Лазановський П.П. Менеджмент: теоретичні основи і практикум: Навч. посіб. для студентів вищих закладів освіти. К.: «Магнолія плюс», Львів: «Новий світ-2000», 2003. 336 с.

2. Гончарова М.Л. Теорія організації : навчальний посібник для студентів економічних спеціальностей. Суми : ДВНЗ «УАБС НБУ», 2015. 134 с.

Інформаційні ресурси в Інтернеті

1. Іващенко М.М. Теорія організацій: [дистанційний курс для студентів спеціальності 073. Менеджмент освітньо-професійної програми «Організація виробництва»]. URL: http://dl.kfk.sumdu.edu.ua (дата звертання: 09.04.2019 р.).

2. Жуковська Л.Е. Теорія організацій: навч. посіб. URL: http://www.dut.edu.ua/uploads/l_216_36335078.pdf (дата звернення: 20.08.2019).

3. Інтернет-портал для управлінців. Strategic Consulting Group (SCG). URL: http://www.management.com.ua/ (дата звернення: 27.08.2019).

Last modified: Sunday, 8 May 2022, 7:33 PM