Лекція 2. Правове регулювання працевлаштування громадян

 

План заняття:

 

1.Поняття, форми зайнятості та державна політика в цій сфері.

2.Поняття  працевлаштування.

3. Правові питания організації працевлаштування

4. Поняття безробітнього. Правовий статус безробітнього.

 

 

Література: 

Болотіні А.В. Чанишева Г.І. Трудове право України –К: Товариство «Знання»,2000 с.121-151

 

Перевірка якості засвоєння матеріалу.

1.Які проблеми зайнятості і працевлаштування сьогодні в Україні?

2.Що таке трудовий потенціал?

3 .Які громадяни відносяться до зайнятого населення?

4 .Які додаткові гаранті зайнятості?

5 .Що таке броня, квота робочих місць?

6 .Що таке працевлаштування?

7 .Значення державної служби зайятості.

 

 

1.Поняття, форми зайнятості та державна політика в цій сфері

 

Проблеми зайнятості та працевлаштування сьогодні в Україні є одними з найбільш актуальних. Очикуваної стабільності на ринку праці не сталося, зберігається тенденция зростання як офіційного, так i прихованого безробіття. Зареєстрований ринок npaці у 1999 р. характеризувався загостренням проблеми безробіття серед працездатного населения внаслідок посилення невідповідності пропозиції робочої сили i попиту на нeї. За даними Держкомстату Украни чисельність зареєстрованих безробітних громадян на 1 січня 2000 р. становила 1174, 5 тис. oci6. У 1999 р. серед незайнятих oci6, які були зареєстровані з початку року, понад половину (50,9%) становили жінки, понад третину (38,2%) — молодь віком до 28 років..

На відміну від розвиненних країн у нас інша природа безробіття. Вона виникла не на фоні перевиробництва, а навпаки — при масовому дефициті. Найбшьше число працівників залишаються без роботи через скорочення обсягів виробництва в зв'язку з недопоставками сировини, комплектуючих виробів, порушенням договірних зобов'язань, розривом виробничих зв'язків. Piзкe зростання цін на сировину, енергоносії, обладнання, а також тарифів на транспортне обслуговування, що призвело до банкрутства i ліквідації  нерента-бельних шдприємств, також сприяло збільшенню кількості безробітних. Таким чином, протягом останіх років на розвиток ринку npaцi впливали чинники, які призвели до спаду виробництва, обмеження розвитку соціально-культурних галузей, зростання прихованого безробіття i вивільнення кадрів.

Найбільш гострою є  ситуація в невеликих містах i населених пунктах, швидко зростає безробіття серед ciльcькoгo населення — його зареєстрований рівень досяг майже 4%. Разними залишаються показники i по регіонах країни. За даними Світового банку реальне безробіття в Україні сягнуло 30%, а в деяких регіонах Західної України i Криму — 50% (Праця i зарплата.   — 1999. — №8. — квітень).

Трудовий потенщалсукупна чисельнсть громадян працездатного віку, які за певних ознак (стан здоров'я, психофізіологічних особливості, освітній, фаховий та інтелектуальний piвні) здатні та мають намір провадити трудову діяльність.

Закон України "Про зайнятість населення" є комплексним законодавчим актом, що містить норми адміністративного права, права соціального забезпечення, трудового права. 

У ст. 1 Закону України "Про зайнятість населення" зайнятість визначається як діяльність громадян, пов'язана iз задоволенням особистих та суспільних потреб i така, що як правило, приносить їм дохід у грошовій або iншій формі.

Згідно з ч. 3 ст. 1 Закону в України до зайнятого населення відносяться громадяни, що проживають на території держави на законних підставах:

-   працюючі по найму на умовах повного або неповного  робочого дня (тижня) на підприємствах, в установах i організаціях, незалежно від форм власності, у міжнародних та iнoземних організаціях в Украші й за кордоном;

-    громадяни, які самостійно забезпечують себе роботою включаючи підприємців, ociб, зайнятих індивідуальною трудовою діяльністю, творчою діяльністю, члени кооперативів, фермери та члени ixнix сімей, що беруть участь у виробництві;

-   обрані, призначені або затверджені на оплачувану посаду в органах державної влади, управління та громадських   об'єднаннях;

-  які проходять службу в Збройних Силах України, Національній гвардії Украни, Службi безпеки Украни, прикордонних військах Украни, Військах внутрішньої та конвойної охорони i цивільної оборони Украни, органах внутрішніх справ, інших військових формуваннях, створенних відповідно до законодавства України, альтернативну (невійськову) службу;

- які проходять професійну підготовку, перепідготовку i підвищення кваліфікації з відривом від виробництва; навчаються в денних загальноосвітніх школах i вищих навчальних закладах;

-  працюючі громадяни iнших країн, які тимчасово перебувають в Украні й виконують функції, не пов'язані з забезпеченням діяльності посольств i місій.

Потрібно врахувати, що цей перелік не є вичерпним, оскільки в ст. 1 встановлено, що законодавством України можуть передбачатися й інші категорії зайнятого населення.

Законом України "Про зайнятість населення" встановленно додаткові гарантії зайнятості для окремих категорій населення. Мова йде про працездатних громадян у працездатному віці, яю потребують соціального захисту i не здатні на рівних конкурувати на ринку праці. До них належать:

а)    жінки, яю мають дітей до 6 років;

б)    одинокі матері, яю мають дітей віком до 14 років або дітей –інвалідів;

в)    молодь, яка закінчила або припинила навчання у середніх загальноосвітніх школах, професійно-технічних закладах ocвіти, звільнилася зi строкової військової або альтернативної служби  і т.д.;

г)     особи передпенсійного віку ;

д)    особи, звільнені після відбуття покарання або примусового лікування.

Броняце кількість робочих місць для обов'язкового працевлаштування громадян, які потребують соціального захисту.

 Квота робочих місць — це закріплена норма робочих місць, в тому числі з гнучкими формами зайнятості, у відсотках до кількості робочих місць для обов'язкового працевлаштування громадян, які потребують соціального захисту.

Згідно з Положенням про порядок бронювання , що громадян які потребують соціального захисту і надання першого робочого місця належать:

а)    молодь до 18 років;

б)    громадяни старші 18 років, які закінчили або припинили навчання в середніх загальноосвітніх школах, професіонально-технічних навчальних закладах, звільнилися з строкової військової або альтернативної (невійської) служби;

в)    діти (сироти), які залишилися без піклування батьк1в;

г)     громадяни, звільнені після відбуття покарання або примусового лікування, які вважаються такими, що потребують соціального захисту, за умови їх реєстрації в державній службі зайнятості як таких, що шукають роботу.

  

Остання зміна: четвер 9 грудня 2021 16:40 PM