Організація будівельного господарства
Тема 2.2 Організація будівельного господарства
2.2.1 Тимчасові будівлі та споруди
1. Тимчасові будівлі споруджуються для розміщення робітників, а також в якості службових та технічних приміщень. Тобто за призначенням їх розподіляють на:
- Житлові, комунально-побутові, медичні (гуртожитки, мед.пункти, столові, будинки побуту, будинки відпочинку тощо);
- Службові та виробничі (склади, гаражі, майстерні)
По конструкції тимчасові будівлі бувають:
- Інвентарні(збірно-розбірні)
- Пересувні(на залізничному або пневмоколісному ходу)
Тимчасові поселення розрізняють за розмірами, місцем розташування, термінами експлуатації.
Розрізняють наступні види таких поселень:
- Базові – розраховані на 1000-5000 робітників, їх розташовують на станції примикання;
- Приоб’єктні – 1000-1500 чоловік. Їх розташовують поблизу будівництва крупних споруд (великий міст, тунелі)
- Лінійні – пересувні вагони на пневмоколісному або залізничному ходу.
Витрати на тимчасові будівлі та споруди складають приблизно 8% від загальної вартості будівництва.
2 Улаштування будівельного зв’язку
Лінійно протяжний характер будівництва та територіальна розкиданість будівельних організацій потребують своєчасного введення в експлуатацію устроїв тимчасового зв’язку.
Призначенням будівельного зв’язку є:
- контроль за виконанням підрозділами виробничих завдань і забезпечення необхідними ресурсами.
Існують наступні види:
- будівельний диспетчерський зв’язок
- прямий зв'язок управління будівництвом із будівельними підрозділами (мех.колонами)
- лінійний зв'язок між будівельними підрозділами та підпорядкованими їм бригадами
- місцевий телефонний зв'язок на станціях примикання.
Зараз широко застосовується мобільний зв'язок та радіозв’язок.
Питання зв’язку повинно бути вирішено в підготовчий період.
3 Енерго-, водо- та теплопостачання
Будівництво енергопостачання містить в собі роботи по зведенню тимчасових будівель і споруд, призначених для забезпечення побутових, господарських та виробничих потреб в електроенергії.
Джерелами постачання електричної енергії є:
- пересувні електростанції;
- електропоїзди (енергопоїзди);
- підключення до постійних джерел електричної енергії.
До складу енергопостачання відносять:
- контактний провід
- тягові підстанції
- живлення лінії зовнішнього енергопостачання
Система енергопостачання складається із двох частин:
- первинна (електричні станції, високовольтні лінії електропередачі);
- тягова (тягові підстанції, контактний провід).
Первинна система енергопостачання повинна забезпечувати безперебійне живлення тягових підстанцій та контактної мережі не тільки в умовах нормальної експлуатації але і в випадках виходу зі строю окремих електростанцій.
Для захисту від струму короткого замикання та перенапруги застосовуються швидкодіючі автоматичні вимикачі, відводи блискавок(на відкритих ділянках), заземлюючі прилади.
Призначення теплопостачання - для забезпечення теплоти обігріву будівель, виробничих підприємств, житлових приміщень.
Джерелами теплопостачання є пересувні або стаціонарні установки.
Призначення водопостачання - забезпечення водою виробничих, господарських потреб, пожежогасіння.
Джерела водопостачання:
- постійні водопроводи
- природні джерела (водойми, грунтові води).
Стиснуте повітря. Призначення – для пневматичних інструментів, буріння і т.д.
Джерело – компресорні установки (пересувні станції)
2.2.2 Призначення підприємств будівельної індустріїМатеріально-технічне забезпечення будівництва
1. Матеріально-складське господарство
Матеріально-технічне оснащення являється складовою частиною організації будівництва. Головна її задача – це планомірне забезпечення об’єктів будівництва матеріалами, конструкціями, обладнанням та іншими матеріальними ресурсами в установлені строки.
Склади матеріально-технічного оснащення по призначенню і характеру роботи діляться на: базисні, дільничні і приоб’єктні. По конструкції склади можуть бути відкриті, напіввідкриті і закриті.
Відкриті – зберігаються ті матеріали, які не псуються під дією атмосферних опадів та температури (пісок, гравій, щебінь)
Закриті – призначені для зберігання матеріалів, які псуються під дією атмосферних опадів (в’яжучі матеріали)
Напівзакриті(навіси) – призначені для зберігання матеріалів, які псуються під дією атмосферних опадів, але не змінюють своїх властивостей під дією температурних коливань (дерев’яні шпали).
Базисні склади матеріально-технічного оснощення призначаються для прийняття, зберігання і видачі будівельних матеріалів призначених для всього будівництва.
Дільничні склади розміщують поблизу найбільш крупних об’єктів будівництва, вини призначені для зберігання матеріалів, які застосовують на даній ділянці будівництва.
Для зберігання збірних конструкцій, матеріалів і виробів безпосередньо на об’єкті будівництва встановлюють приоб’єктні склади.
2 Виробничі підприємства буд-ва
До постійнодіючих виробничих підприємств залізничного будівництва відносять:
ü Заводи по виготовленню залізобетонних конструкцій, металевих конструкцій;
ü Заводи по ремонту машин та ін.
Вони покликані виготовляти типові конструкції для забезпечення ними потреб будівництва.
До тимчасових виробничих підприємств залізничного будівництва відносять:
ü Ланкозбиральні бази
ü Кар’єри (гравійні, піщані, щебеневі)
Склади, гаражі та ін.(ремонтні підприємства)
3 Внутрішньо-будівельний транспорт
Види будівельного та внутрішньо будівельного транспорту визначають на основі техніко-економічних показників.
Види:
ü Залізничний
ü Автомобільний
Організовуючи роботу транспорту необхідно забезпечувати:
- максимально можливе скорочення перевантажувальних операцій;
- найменшу дальність перевезення матеріалів;
- належний стан автошляхів;
- використання новозбудованих ділянок.
При планування будівельного транспорту встановлюється кількість матеріалів та обладнання, які підлягають доставці до об’єктів будівництва.
Транспортна схема будівництва затверджується після порівняння варіантів.
Пропускна можливість колії або автодоріг повинна бути достатньою для сумарного будівельного і експлуатаційного вантажообігу на різних етапах будівництва. Вид транспорту визначається на основі технічних, виробничих та економічних показників. Велику роль у виборі транспорту відіграють місцеві умови.
4 Види ремонтів машин
Важливою умовою забезпечення ремонтоздатності будівельних машин є організація систем планово-попереджувальних ремонтів (ППР)
Планово-попереджувальний полягає в проведенні технічного обслуговування та ремонтів в залежності від кількості відпрацьованих годин( кожна зміна, технічний огляд, технічний ремонт і капітальний ремонт)
Технічний ремонт – часткова розборка машин, усувають пошкодження в агрегатах і вузлах, заміна окремих елементів новими або раніше полагодженими деталями.
Капітальний ремонт – повна розборка машини, реставрація або заміна деталей новими.