Проектування організації будівництва залізничної колії
1.2.1 Основний зміст і стадії проектування ПОБ,ПОР, ПВР їх призначення, вихідні дані для складання
1. ПОБ, його призначення і зміст
Проектування нових залізниць, других колій, електрифікація здійснюється в два етапи:
I «Проект» (на даній стадії розробляється ПОБ)
II «Робоча документація» (розробляється ПВР на окремі об’єкти або на окремі види робіт)
У відповідності до вимог БНіП будівництво здійснюється лише при наявності затверджених ПОБ і ПВР.
ПОБ являється основою для розподілу капіталовкладень та об’ємів будівельно-монтажних робіт за термінами будівництва, а також обгрунтівання кошторисної вартості залізниць що будуються.
ПОБ є основою для забезпечення будівництва кадрами та матеріально-технічними ресурсами.
Для розробки ПОБ необхідно мати необхідні наступні вихідні дані:
- відповідні розділи проекту залізниць(проект плану та профілю, ЗП на перегонах та станціях, ВБК, проекти мостів, труб та ін.);
- результати польових обстежень району буд-ва;
- дані топографічних, геологічних і гідрометричних вишукувань(вони дозволяють достатньо вивчити складні ділянки – заболочення, косогори, уточнити рівень високих вод, глибину залягання грунтових вод, з’ясувати наявність розміщення піщано-гравійних, кам’яних та щебеневих кар’єрів);
- положення щодо використання будівельних матеріалів та конструкцій, способів організації будівництва та засобів механізації будівельно-монтажних робіт;
- дані про джерела забезпечення будівництва матеріальними ресурсами;
- дані про потужність будівельно-монтажних організацій, що можуть бути задіяні на будові.
ПОБ вивчає:
- послідовність виконання робіт(підготовчих і основних)
- календарні терміни виконання робіт та здачі об’єктів в експлуатацію та деяких об’єктів в постійну експлуатацію
- потребу в матеріальних та трудових ресурсах, терміни задоволення цих потреб.
2. Склад технічної документації ПОБ
Тех. документація ПОБ складається з графічних матеріалів та ПЗ.
В графічних матеріалах наведені:
- Календарний графік будівництва(узгоджує загальну послідовність та тривалість побудови споруд та виконання робіт)
- План траси в масштабі Г 1:10000; В 1:200
- Креслення та схеми індивідуальних тимчасових виробничих підприємств, улаштування тимчасового водопостачаня, а також крупних тимчасових споруд
- Комплексний сітьовий графік будівництва
ПЗ містить:
- вступ, де наведено обґрунтування для складання ПОБ, терміни будівн ицтва;
- характеристика району будівництва(клімат, види грунтів, наявність під’їзних шляхів);
- таблиця об’ємів основних робіт;
- обґрунтування календарного планування за видами споруд, обґрунтування прийнятих способів виконання робіт;
- вказівки про методи здійснення контролю за якістю виконання робіт;
- заходи охорони праці та збереження навколишнього середовища;
- відомості потреб матеріально-технічних ресурсів, трудових ресурсів;
- дані про місцеві будівельні матеріали;
- основні техніко-економічні показники (ТЕП)
- загальна тривалість будівництва та максимальна кількість роботи.
3. Послідовність та порядок складання ПОБ
1) Складання ПОБ розпочинають з розробки схем організації будівництва. Розрізняють наступні схеми організації будівництва:
- Однопроменева(передбачає виконання робіт від станції примикання в одному напрямку).Виконання для тупікових ліній невеликої довжини та при відсутності перетинав траси залізниці з можливими шляхами підвезення вантажів;
- Двопроменева(схема виконанна при наявності двох станцій примикання або при перетині хоча б одного можливого шляху підвезення вантажу);
- Багатопроменева(виконана для ліній великої протяжності які перетинають шляхи підвезення матеріалів і з’єднують станції, які розташовані на існуючих залізницях).
2) Визначення бар’єрних місць
3) Визначення тривалості робіт по влаштуванню ВБК, встановлення методів виконання робіт по облаштуванню, укладанню колії проектується весь комплекс підготовчих та основних робіт, складається загальний графік будівництва залізниць
4) При проектуванні організації будівництва складається декілька варіантів, порівнюються їх ТЕП і вибираються кращий.
Тривалість будівництва залізниці визначається по нормах СНіПу, залежно від довжини залізниці і переважаючого рельєфу місцевості.
Потреба в кадрах робітників для основного виробництва визначається по нормах СНіПа, відповідно до об’ємів робіт, способів і умов їх виробництва. Потреба в матеріалах, деталях і конструкціях визначається по нормах приведених в СНіПі і укрупнених показників, витрати матеріалів.
Потребу в машинах розраховують на підставі об’ємів і способів виробництва робіт – також по нормам СНіПу.
При проектуванні організації будівництва має бути розроблений укрупнений комплексний мережевий графік, затверджений у складі проекту. В укрупненому мережевому графіку визначається тривалість основних етапів будівництва, терміни постачання технологічного устаткування, терміни введення в дію(експлуатацію) окремих ділянок колії.
Побудова календарного графіку починається з нанесення послідовно-розрахункових по терміну і ділянкам заключних робіт по баластуванню і укладанню колії.
Штучні споруди наносять на графік ув’язаними з показаними роботами по укладанню дороги, зведенню ЗП і запроектованими потоками будівництва. Крім того на графіку наносять тривалість будівництва споруд на бар’єрних місцях. Решту споруд наносять залежно від необхідності їх зведення.
Адміністративні ділянки залізниці, що будуються, визначають виходячи з тривалості будівництва, річних об’ємів робіт і місцевих умов.
4. Особливості ПОБ других колій
Основними особливостями організації будівництва других колій являється:
- необхідність забезпечення безпечного руху поїздів на існуючих коліях і збереження діючих споруд при спорудженні других колій;
- наявність можливої доставки матеріалів по існуючій колії;
- необхідність забезпечення поетапного нарощування пропускної здатності залізниці по мірі будівництва;
- необхідність особливої уваги до забезпечення безпеки виконання робіт по будівництву другої колії, коли діюча колія електрифікована.
Можливі схеми поетапного нарощування пропускної здатності залізниці при будівництві других колій:
1) Суцільне послідовне будівництво другої колії по всій відстані
«+» роботи ведуться концентровано з найбільш ефективним використанням машин та механізмів (це дає можливість рівномірно використовувати будівельні ресурси);
«-» не забезпечується зростання пропускної здатності аж до закінчення робіт по спорудженню другої колії по всій ділянці.
2) Вибіркове , послідовне та паралельне будівництво на окремих, в основному граничних, перегонах (граничні – це ті перегони, які визначають провізну здатність всієї ділянки залізниць);
«+» по мірі виконання робіт збільшується пропускна та провізна здатність
«-» розкиданість будівництва, знижується ефективність використання машин
3) Будівництво двоколійних вставок на граничних перегонах з наступним доведенням їх до повної довжини
4) Спорудження тимчасових роз’їздів і часткове укладання ВБК на граничних ділянках з послідуючим укладанням суцільної другої колії
Схеми 3 та 4 – це проміжні схеми.
Вихідні дані для складання ПОБ для других колій доповнюють графіками руху поїздів.
При цих схемах можливе швидке нарощування пропускної спроможності, але збільшується число передислокацій, тимчасових споруд, роз’їздів.
Після вибору послідовності робіт вона має бути показана на календарному графіку з вказівкою термінів введення окремих перегонів і двоколійних вставок в тимчасову та постійну експлуатацію.
Спеціальним завданням є використання колії, що діє. Для його вирішення мають бути визначені розрахунками потреби у «вікнах», їх тривалість і календарна послідовність.
Початкові дані для проектування організації будівництва другої колії мають бути в порівнянні з будівництвом нової лінії,доповнені даними про рух поїздів. Загальні вимоги за змістом ПОБ других колій залишаються такими ж, як і для будівництва нових залізниць.