Рухливі шгри та фізичний розвиток

Рухливі ігри, за умови їх систематичного використання, сприяють зміцненню здоров’я та забезпечують достатню фізичну активність молодших школярів. Вони задовольняють потребу організму дитини в русі, сприяють збагаченню її рухового досвіду. За допомогою ігор закріплюються та вдосконалюються різноманітні вміння і навички з основних рухів, розвиваються такі важливі якості, як сила, швидкість, спритність, витривалість.

Є два види рухливих ігор – сюжетні ігри та спортивні ігри.

В основу сюжетних ігор покладено життєвий досвід, її уявлення про навколишній світ. Рухи, які виконують діти під час гри, тісно пов’язані з її сюжетом та імітують дії, характерні для того чи іншого образу.

Спортивні ігри також спираються на основні рухи, проте способи їх виконання складніші, що і зумовлює залучення до спорту.

За рівнем фізичного навантаження ігри бувають великої, середньої та низької інтенсивності.

До ігор великої інтенсивності належать ті, у яких беруть участь одночасно всі учасники. Зміст цих ігор становлять інтенсивні рухи: стрибки, біг, подолання перешкод.

Характер гри середньої інтенсивності відносно спокійніший: метання предметів в ціль, ходьба, пересування через предмети.

Зміст ігор з низькою інтенсивністю становить змішане пересування та біг з малою швидкістю.

Перед тим як обрати гру, треба визначити тему, врахувати вікові можливості учасників, їхню фізичну підготовленість та інтереси, а також пору року і погодні умови.

Зменшити фізичне навантаження на дітей у грі допомагає використання різних методичних прийомів. До них належать перерви для підрахунку очок, зменшення числа повторень основних ігрових дій, уточнення правил, аналіз помилок, оцінка дій команд і окремих учасників. Навантаження регулюється чергування таких рухів як біг, стрибки, ходіння.

Заключна частина гри традиційно спрямовується на поступове зниження фізичного навантаження, викликаного руховою активністю, врегулювання дихання і роботи серця, забезпечення переходу від збудженого стану до спокійного. Ці завдання здебільшого опосередковуються підведенням підсумків гри та оцінювальними діями педагога. Педагогічна оцінка рухливої гри, впливаючи на емоційну і вольову сферу дитину, стає потужним стимулом розвитку особистості.