Рухливі ігри та фізичний розвиток
Рухливі шгри та фізичний розвиток
Рухливі ігри, за умови їх систематичного використання, сприяють зміцненню здоров’я та забезпечують достатню фізичну активність молодших школярів. Вони задовольняють потребу організму дитини в русі, сприяють збагаченню її рухового досвіду. За допомогою ігор закріплюються та вдосконалюються різноманітні вміння і навички з основних рухів, розвиваються такі важливі якості, як сила, швидкість, спритність, витривалість.
Є два види рухливих ігор – сюжетні ігри та спортивні ігри.
В основу сюжетних ігор покладено життєвий досвід, її уявлення про навколишній світ. Рухи, які виконують діти під час гри, тісно пов’язані з її сюжетом та імітують дії, характерні для того чи іншого образу.
Спортивні ігри також спираються на основні рухи, проте способи їх виконання складніші, що і зумовлює залучення до спорту.
За рівнем фізичного навантаження ігри бувають великої, середньої та низької інтенсивності.
До ігор великої інтенсивності належать ті, у яких беруть участь одночасно всі учасники. Зміст цих ігор становлять інтенсивні рухи: стрибки, біг, подолання перешкод.
Характер гри середньої інтенсивності відносно спокійніший: метання предметів в ціль, ходьба, пересування через предмети.
Зміст ігор з низькою інтенсивністю становить змішане пересування та біг з малою швидкістю.
Перед тим як обрати гру, треба визначити тему, врахувати вікові можливості учасників, їхню фізичну підготовленість та інтереси, а також пору року і погодні умови.
Зменшити фізичне навантаження на дітей у грі допомагає використання різних методичних прийомів. До них належать перерви для підрахунку очок, зменшення числа повторень основних ігрових дій, уточнення правил, аналіз помилок, оцінка дій команд і окремих учасників. Навантаження регулюється чергування таких рухів як біг, стрибки, ходіння.
Заключна частина гри традиційно спрямовується на поступове зниження фізичного навантаження, викликаного руховою активністю, врегулювання дихання і роботи серця, забезпечення переходу від збудженого стану до спокійного. Ці завдання здебільшого опосередковуються підведенням підсумків гри та оцінювальними діями педагога. Педагогічна оцінка рухливої гри, впливаючи на емоційну і вольову сферу дитину, стає потужним стимулом розвитку особистості.