Лекція 3. Бетонні роботи
Приготування та транспортування бетонної суміші
Приготування бетонної суміші
Залежно від конкретних організаційних умов та технологічних потреб бетонну суміш готують на автоматизованих бетонних заводах, різних переставних і пересувних установках, в автобетонозмішувачах, які завантажені сухими віддозованими компонентами на бетонних заводах, а також в окремо поставлених бетонозмішувачах.
Транспортування бетонної суміші.
Транспортують бетонну суміш від бетонних заводів чи установок до будівельного майданчика звичайно в автобетонозмішувачах, автобетоновозах, а в деяких випадках — у бункерах чи баддях, завантажених на кузови бортових автомобілів або самоскидів.
Автобетонозмішувачі — найбільш ефективні засоби транспортування бетонних (насамперед легкобетонних) сумішей у міських умовах на значні відстані.
Автобетонозмішувачами транспортують готову бетонну суміш, частково замішану водою, та суху. В процесі перевезення готової бетонної суміші її періодично збуджують (кожні 30...40 хв), інтенсивно перемішуючи обертанням змішувального барабана 5...7 хв. Такий режим збуджування дає змогу максимально зберегти однорідність і легкоукладальність бетонної суміші та збільшити тривалість її транспортування в 1,5...2 рази.
Автобетоновози — це спеціальні автотранспортні засоби для перевезення бетонної суміші. Ними можна постачати якісну бетонну суміш на відстань в 1,5 раза більшу, ніж автосамоскидами. Вони мають закритий, перекидний, краплеподібної форми кузов, що виключає попадання дощу, виплескування бетонної суміші, налипання бетону в кутах і зменшує розшаровування під час перевезення. Значний кут нахилу (80°) при розвантаженні і наявність віброзбуджувача забезпечує швидке, без витрат ручної праці, розвантаження.
Використання автосамоскидів для перевезення бетонної суміші має суттєві недоліки: їхні кузови мало пристосовані для цього, і при транспортуванні в них бетонна суміш розшаровується; влітку вона втрачає вологу, взимку охолоджується; до 1...2 % цементного молока і суміші може втрачатися через щілини заднього борту та виплескуватись. При розвантаженні виникає потреба вручну відчищати кузов. Конструкцію кузова дещо поліпшують нарощенням бортів металевими листами та ущільненням заднього борту гумою.
У контейнерах чи баддях, установлених на бортових автомобілях чи спеціальних автобаддьовозах, транспортують бетонну суміш на незначні відстані, подаючи її в конструкцію кранами.
Подавання бетонної суміші. При бетонуванні різноманітних наземних та підземних конструкцій з інтенсивністю робіт до 20 м3 на добу бетонну суміш транспортують у баддях місткістю 0,5...З м3 і подають кранами.
Баддя — це зварна металева конструкція, яка має корпус, каркас, заслінку, важіль.
Стрічкові пересувні конвеєри доцільно застосовувати для подавання бетонної суміші у невеликі (площею 5...8 м2) монолітні конструкції. Конвеєри мають довжину 6...15 мі ширину стрічки 400...500 мм і можуть подавати бетонну суміш на висоту 1,5...4 м.
Під час використання пересувних стрічкових конвеєрів можна досягти значної продуктивності подавання бетонної суміші (до ЗО м3/добу), але вони не забезпечують розподіл бетонної суміші в конструкції, яку бетонують. Тому в процесі бетонування слід переставляти конвеєр, а це викликає перерви при бетонуванні, підвищує трудомісткість та подовжує терміни робіт.