Правила змагань десятиборства та семиборства на олімпійських іграх

Десятиборство — вид спорту, що включає змагання в 10 видах легкої атлетики. Змагання проводяться 2 дні поспіль (по 5 видів за день). Результат кожного учасника визначається комбінацією його результатів в окремих видах. Є своя система нарахування очок у кожному виді (при цьому враховується саме результат, а не зайняте місце). Потім ці очки підсумовуються, щоб одержати остаточний результат.

 Змагання з десятиборства проводяться серед чоловіків, жінки змагаються в семиборстві.

Семиборство — легкоатлетична дисципліна, комбіноване змагання, яке складається із семи вправ. Жіноче семиборство входить до програми Олімпійських ігор.

До програми жіночого семиборства входять біг на 100 метрів з бар'єрамистрибки у висотуштовхання ядрабіг на 200 метрівстрибки у довжинуметання списабіг на 800 метрів. Семиборство прийшло на зміну легкоатлетичному п'ятиборству на початку 1980-х років. В програмі Олімпійських ігор воно з Олімпіади 1984 року в Лос-Анджелесі.

Змагання із семиборства тривають два дні — чотири перші дисципліни в перший день, три інші — в другий. Переможець визначається за системою підрахунку очок за таблицями, затвердженими IAAF.

Рекорд світу становить 7291 очка і належить американській семиборці Джекі Джойнер-Керсі. Вона встановила його в Сеулі в 1988 році. Рекорд України належить Людмилі Блонській і становить 6832 очка.

 

2. Види підготовки

Багаторічна підготовка.

 В даний час (В. П. Філін, 1974; Г. Г. Кравець, 1979, і ін) прийнято ділити багаторічний процес підготовки десятиборців на чотири етапи. Це дозволяє конкретизувати мету, задачі на кожному етапі підготовки, що полегшує управління тренувальним процесом.

І. Етап попередньої спортивної підготовки (9-11 років).

ІІ Етап початкової спеціалізації (12-15 років).

ІІІ. Етап поглибленої спеціалізації (16-18 років).

ІV. Етап спортивного вдосконалення (19 років і старше).

 Велика складність десятиборства полягає в тому, що необхідно оволодіти великою кількістю складнотехнічних видів, що потребують як певного рівня фізичних якостей, так і координаційних здібностей. Тому таке завдання може бути успішно вирішено при доцільному співвідношенні використовуваних тренувальних засобів загальної, спеціальної та технічної підготовки.

Крім того, важливим питанням є послідовність навчання видам десятиборства на етапах багаторічної тренування.

 

Психологічна підготовка

 Досягнення високого рівня майстерності й успіх виступу в змаганнях залежить від раціональної побудови всіх взаємозалежних сторін підготовки спортсменів ‒ технічної, тактичної, фізичної, теоретичної і психологічної.

Формування психічних якостей спортсмена може бути найбільш ефективним у підлітковому та юнацькому віці, і на тренера-викладача лягає обов'язок використовувати для цього засоби і методи психологічного впливу. У процесі спортивної підготовки у спортсменів виховуються ті психічні якості особистості, які сприяють оволодінню майстерністю в обраному виді спорту, а також формується психічна готовність до конкретних змагань.   Психологічна підготовка спортсменів складається із загальної психічної (цілорічної) підготовки, психічної підготовки до змагань і управління нервовопсихічним відновленням спортсменів.

Загальна психічна підготовка передбачає формування особистості спортсменів та міжособистісних відносин, розвиток спортивного інтелекту, спеціалізованих психічних функцій і психомоторних якостей.

У процесі психічної підготовки формуються також специфічні моральнопсихічні якості: стійкий інтерес до спорту, дисциплінованість при дотриманні тренувального режиму, почуття обов'язку перед тренером і колективом, почуття відповідальності за виконання плану ‒ підготовки та результати виступу в змаганнях. Виховуються вольові риси, притаманні при дотриманні тренувального режиму, а також у змаганнях: цілеспрямованість і самостійність в ході підготовки; наполегливість в оволодінні майстерністю в умовах великих навантажень; сміливість і самовладання у вправах, пов'язаних з ризиком; рішучість та ініціативність у важких ситуаціях змагань; стійкість і витримка при стомленні. У процесі психічної підготовки виробляється емоційна стійкість в різних умовах мешкання і тренування, в умовах змагань . Формуються позитивні міжособистісні відносини (загальні моральні норми поведінки, згуртованість, взаємна вимогливість і допомога, сприятлива психологічна атмосфера в ході підготовки і змагань), взаєморозуміння і взаємодія членів групи.

У процесі спортивної підготовки у спортсменів виховуються ті психічні якості особистості, які сприяють оволодінню майстерністю в обраному виді спорту, а також формується психічна готовність до конкретних змагань.

До спеціалізованих психічним функцій відносяться:

- оперативно-тактичне мислення (здатність до миттєвої орієнтуванні в змагальної ситуації і прийняття рішення, корекції плану виступу та окремих дій, аналізу свого виступу і конкурентів тощо);

 - спеціалізоване сприйняття (простору, часу, зусиль, темпу);

- комплексні спеціалізовані сприйняття (відчуття води, планки, дистанції удару і ін);

- прості і складні сенсомоторні реакції, властивості уваги (концентрація, розподіл, переключення).