Науково-педагогічні дослідження в теорії і методиці фізичного виховання (4 год.)
План
1. Дослідницька діяльність фахівця з фізичної культури.
2. Педагогічне спостереження.
3. Педагогічний експеримент як метод наукового дослідження.
4. Хронометрування уроку фізичної культури.
5. Визначення навантаження за показниками пульсу.
6. Курсова робота як початковий етап науково-дослідницької діяльності студента
1. Дослідницька діяльність фахівця з фізичної культури.
Особливе місце в роботі фахівця з фізичної культури займає дослідницька діяльність. Адже цілеспрямований педагогічний вплив на організм і особистість учня загалом можливий лиш е за умови вивчення його потенційних можливостей. Тому ефективна праця спортивного педагога вимагає:
• дослідження фізичного розвитку, фізичної підготовленості і функціонального стану школярів;
• вивчення класу, групи учнів;
• спостереження й аналізу уроків;
• підбору адекватних засобів і методів навчання;
• аналізу власної діяльності і досвіду роботи колег;
• апробації ефективності різних режимів м’язової діяльності;
• планування уроків і спортивного тренування в секціях;
• визначення доступних навантажень для учнів під час виконання різних за характером та інтенсивністю фізичних вправ;
• оцінки динаміки показників фізіологічних функцій, оперативних і кумулятивних ефектів, досягнутих унаслідок фізичних навантажень.
Отже, дослідження – це детальний науковий аналіз будь-яких педагогічних явищ з метою пізнання їх механізмів, причин і наслідків (Як відбуваються? Чому відбуваються?) для узагальнення і визначення ефективних засобів, методів і форм педагогічного впливу. Розрізняю три різновидності педагогічних досліджень у фізичному вихованні:
• методичні роботи, які не ставлять за мету виявлення законів. До таких робіт можна віднести, наприклад, вивчення досвіду роботи педагогів;
• науково-методичні, які ставлять за мету пошук нових шляхів реалізації завдань фізичного виховання (методів, засобів, форм) і відтворення в експерименті відомих закономірностей;
• науково-дослідні роботи, які присвячуються вивченню широкого кола питань, що виходять за межі методики навчання та виховання