Поняття "інновація" та "нововведення"

Англійське innovation перекладається як нововведення. Буквальний переклад з англійської означає введення новацій чи впровадження нововведень. На практиці поняття "нововведення", "новація", "інновація" нерідко ототожнюють, хоча між ними є деякі розбіжності.

Нововведення — оформлений результат фундаментальних, прикладних досліджень чи розробок експериментальних робіт у якій-небудь сфері діяльності з метою підвищення її ефективності. Нововведення можна оформити у вигляді: відкриттів, винаходів, патентів, товарних знаків, раціоналізаторських пропозицій, документації на новий чи вдосконалений продукт (технологію, управлінський чи виробничий процес організаційної, виробничої чи іншої структури), ноу-хау, понять, наукових підходів чи принципів, документа (стандарту, рекомендацій, методики, інструкції тощо), результатів маркетингових досліджень та ін. Нововведенням може бути новий порядок, новий метод, винахід.

Інновація — це кінцевий результат впровадження нововведення з метою зміни об'єкта управління і одержання економічного, соціального, екологічного, науково-технічного чи іншого ефекту. Вкладення інвестицій у розробку нововведення половина справи. Головне — впровадити нововведення, перетворити його у форму інновації, тобто завершити інноваційну діяльність й одержати позитивний результат, потім продовжити дифузію інновації. Для розробки нововведення необхідно провести маркетингові дослідження самого виробництва, організаційно-технологічну підготовку виробництва і оформити результати.

Ключові напрями НТП на сучасному етапі:

— електронізація і комп'ютеризація виробництва й управління;

— розвиток гнучких інтегрованих виробничих систем;

— створення матеріалів із заздалегідь заданими властивостями;

— здійснення технологічної революції в усіх галузях народного господарства та ін.

На рівні фірми НТП реалізується у вигляді інновацій.

Під терміном "інновація" автори найчастіше розуміють різне значення.

Д. Соколов, А. Титов, М. Шабанова під інновацією (нововведенням) розуміють підсумковий результат створення й освоєння (впровадження) принципово нового чи модифікованого засобу (нововведення), що задовольняє конкретні суспільні потреби, даючи економічний, науково-технічний, соціальний чи екологічний ефекти.

Ю. Морозов під інноваціями в широкому змісті розуміє прибуткове використання новацій у вигляді нових технологій, різновидів продукції, організаційно-технічних і соціально-економічних рішень виробничого, фінансового, комерційного чи іншого характеру.

3. Уткін у праці "Управління фірмою" визначає інновацію (нововведення) як об'єкт, впроваджений у виробництво в результаті проведеного наукового дослідження чи зробленого відкриття, якісно відмінний від попереднього аналога.

М. Хучек зазначає, що в "словнику польської мови" інновація означає впровадження чого-небудь нового, якої-небудь нової речі, новинку, реформу.

У словнику "Науково-технічний прогрес" інновація (нововведення) означає результат творчої діяльності, спрямованої на розробку, створення і поширення нових видів виробів, технологій, впровадження нових організаційних форм тощо.

Автори довідкового посібника "Інноваційний менеджмент" П. Завлін, А. Казанцев, Л. Мінделі й інші вважають, що інновація — це використання в тій чи іншій сфері суспільства результатів інтелектуальної (науково-технічної) діяльності, спрямованих на вдосконалення процесу діяльності чи його результатів.

Сутність базового поняття "інновація" повинна відповідати певним вимогам.

По-перше, треба розмежовувати поняття "нововведення" та "інновація".

По-друге, нововведення можуть розроблятися як для власних статків (для впровадження у власному виробництві або для нагромадження), так і для продажу. На "вході" фірми як системи будуть нововведення їхніх продавців, що можуть відразу впроваджуватися, переходячи у форму інновацій, або просто нагромаджуватися, чекаючи своєї години для впровадження. На "виході" фірми будуть тільки нововведення як товари.

По-третє, неправомірно в поняття "інновація" вводити розробку інновації, її створення, впровадження і дифузію. Ці етапи належать до інноваційної діяльності як процесу, результатом якого можуть бути нововведення чи інновації.