Тема 1 Психологія як наука
Лекція
Загальні питання психології(2 години)
- Предмет психології. Співвідношення наукової та житейської психології
- Завдання і принципи психологічної науки
- Місце психології в системі наук
- Галузі психології
- Школи, напрями та концепції у психології
3. Місце психології в системі наук
Зв'язок психології з іншими науками обопільний: в одних випадках психологія використовує досягнення інших наук для розв'язання своїх проблем, в інших - різні науки використовують психологічні знання для пояснення або розв'язання своїх питань. Від того, яке місце відводиться психології в системі наук, багато в чому залежить і розуміння можливостей використання психологічних знань в інших галузях суспільного виробництва: духовного і матеріального. І навпаки, розуміння того, якою мірою психологія може використовувати здобутки інших наук, сприяє проведенню психологічних досліджень.
Одна з перших класифікацій наук створена Платоном. Класифікація надавала схему всіх наукових знань тієї епохи, що збігається із структурою самої психологі ї- структурою пізнавальних здібностей людини.
Діалектика - розум, виступає як мистецтво міркування.
Фізика — почуттєве пізнання, сприймання.
Етика - воля і прагнення.
У системі наук, розробленій Гегелем, психологія посідає місце на одній із сходинок саморозвитку духу:
- суб'єктивний дух - набуває форми індивідуальної свідомості; антропологія - вияви природно-душевного;
- феноменологія - "свідомість, що виявляється'" в зовнішній дії;
- психологія - духовна субстанція - мисляча і втілююча зміст. У
класифікаціях XIX століття в системі О. Конта - для психології взагалі не було місця.
Психологія посідала місце між біологічними і соціальними науками, і вже наприкінці XIX століття психологія погранила до складу наук. Підставою для такого рішення була очевидна істина: психологія є одним із двох аспектів будь-якого знання:
по-перше, завдяки своєму об'єктивному змісту - відображенню властивостей і відношень предметів, які досліджує наука;
по-друге - завдяки своїй внутрішній будові, тобто відповідно до психологічних моментів наукового аналізу ідей, концепцій і теорій, що пов'язані із законами і процесами пізнавальної діяльності людини.
Справді, ні математика, ні логіка, ні фізика ніяк не залежать від психології у своїх методах або теоретичних структурах, але опанування цих структур можливе лише через здатність людини впливати на предмети і явища. І лише психологія здатна вивчити ці впливи і діяльність людини в розвиткові знань.
У класифікації наук, створеній Б. Кедровим, психологія посідає належне їй місце. Схема має вигляд трикутника, вершини якого означають науки:
1) природничі;
2) соціальні;
3) філософські.
Вони пов'язані за принципами: по-перше- субординації розвитку від нижчого до вищого рівня; по-друге -об'єктивності, оскільки науки повинні розташовуватися так само, як пов'язані між собою предмети їх дослідження; по-третє - за принципом розвитку науки і знань, які вони створюють.
Отже, психологія розташовується всередині трикутника і тісно взаємопов'язується з трьома групами наук. Таке розташування психології обумовлене реальною близькістю предмета і методів кожної з цих наук до предмета і методів психології, зорієнтованих залежно від завдань у бік однієї з вершин трикутника.
Б. Кедров, уточнюючи положення психології на схемі, підкреслює: психологія розташовується всередині трикутника не симетрично до вершин, а ближче до філософських наук, бо, наприклад, мислення є предметом вивчення не лише психології, а й діалектики і логіки.
Багатогранний зв'язок психології з іншими науками — філософськими, природничими, соціальними — зумовлений тим, що в центрі її уваги стоїть людина. Проте близькість психології до інших наук і наявність спільних проблем із деякими з них не позбавляє її самостійності. Сьогодні психологія розвивається у напрямі максимального розширення зв'язків із суміжними науками, зберігаючи водночас свою своєрідність і самостійність.