ПЗ 7. Визначення наслідків корупції.
ЗАВДАННЯ:
- Охарактеризувати методи визначення наслідків корупції, описати критерії ефективності їх використання.
-
Ознайомтеся з нормами Закону України «Про запобігання корупції», які визначають види корупційних дій, суб’єктів відповідальності за корупційні правопорушення та обмеження щодо використання службового становища.
Ст. 1. Визначення термінів: безпосереднє підпорядкування; близькі особи; конфлікт інтересів; корупційне правопорушення; корупція; неправомірна вигода; члени сім’ї.
Ст. 4. Суб’єкти відповідальності за корупційні правопорушення.
Ст. 8. Обмеження щодо одержання дарунків (пожертв).
Ст. 9. Обмеження щодо роботи близьких осіб.
3. Прочитайте запропоновані життєві ситуації та знайдіть відповідні норми Закону, що регулюють зазначене коло питань.
З’ясуйте, чи містяться в цих ситуаціях ознаки корупційних діянь. Якщо так, то які види корупційних правопорушень мають місце? Якщо ні, то чому? Чи будуть нести юридичну відповідальність порушники закону? Яку?
Ситуації
1. Під час проведення тендеру на право організації харчування школярів навчальних закладів міста перемогло ТОВ «Підліток». Проте за пропозицією голови тендерної комісії заступника міського управління освіти Тараненка Л.П. переможець конкурсу не був затверджений як такий, що втратив довіру. Товариство з обмеженою відповідальністю два дні годувало школярів сухими пайками у зв’язку з відсутністю централізованого водопостачання. Пізніше переможцем конкурсу було оголошено ПП «Пиріжок», яке посіло на конкурсі третє місце. Заступником ПП «Пиріжок» працює син Тараненка Л.П. - Микола.
2. На сесії міської ради під час обговорення питання про виділення земельної ділянки жителю міста Хапуженку С.П. в голосуванні брала участь секретар міської ради Хапуженко В.І. - дружина заявника.
3. Директор дитячої спортивної школи Зажерливий В.І. наказом по школі займав посаду тренера з гімнастики, але заняття з дітьми не проводив, проте заробітну плату як тренер отримував.
4. Друзі - однокурсники начальника міського управління СБУ Савченко М.М. подарували йому на день народження (50-річчя) ноутбук останньої моделі.
5. Батьки випускного класу подарували класному керівнику у зв’язку із закінченням їхніми дітьми навчального закладу коробку цукерок.
6. Завідуючий хірургічним відділенням міської лікарні Штепненко С.В. заявив рідним хворого, що операція, яку необхідно провести, потребує додаткових коштів для придбання ліків та інших препаратів, яких у лікарні немає. Тому необхідно внести 30 тис. гривень як благочинний внесок у касу відділення. Рідні хворого внесли вказану суму. На операцію було витрачено 10 тис. грн.
7. Протягом місяця солдати ЗСУ працювали на облаштуванні заміського будинку командира військової частини.
8. Директор приватного підприємства Когур М.І. прийняв на роботу головним бухгалтером підприємства свою дружину Козаченко С.М.
9. Суддя районного суду Жук Д.Д. на підставі звернення адвоката підприємця Дубового С.А., який, у нетверезому стані розважаючись стрільбою з рушниці, убив двох випадкових перехожих, змінив арешт на підписку про невиїзд. За це рішення рідні Дубового С.А. подарували дорослій дочці Жук Д.Д. «позашляховик».
ІНФОРМАЦІЯ ДО ВІДОМА
У міркуваннях про нинішній стан України масштабна корупція стала одним з головних і загальноприйнятих тез. Одночасно вона як і раніше розглядається лише як один з видів злочинів, притаманних аморальним чиновникам. Вкрай слабо усвідомлюються негативні наслідки корупції, що, природно, погіршує терпиме ставлення до неї.
Безсумнівно, що корупція надає руйнівний вплив на всі сторони життя. Описувані нижче негативні наслідки корупції в більшій чи меншій мірі вже проявляються зараз в Україні.
Економічні наслідки.
1. Розширюється тіньова економіка. Тіньова економіка - соціально-економічні відносини між окремими громадянами, соціальними групами по використанню державної власності в корисливих особистих чи групових інтересах. Це призводить до зменшення податкових надходжень і ослаблення бюджету. Як наслідок: держава втрачає фінансові важелі управління економікою, загострюються соціальні проблеми через невиконання бюджетних зобов'язань.
2. Порушуються конкурентні механізми ринку, оскільки часто у виграші виявляється не той хто конкурентоспроможний, а той, хто незаконно зміг отримати переваги. Це тягне за собою зниження ефективності ринку та дискредитацію ідей ринкової конкуренції. \
3. Сповільнюється поява ефективних приватних власників, в першу чергу - через порушення в ході приватизації, а також штучних банкрутств, як правило, сполучених з підкупом чиновників.
4. Неефективно використовуються бюджетні кошти, зокрема, при розподілі державних замовлень і кредитів. Це ще більше посилює бюджетні проблеми країни.
5. Підвищуються ціни за рахунок корупційних "накладних витрат". У підсумку страждає споживач. Головною жертвою корупції завжди є верховний принципал - народ.
6. У агентів ринку з'являється невіра у здатність влади встановлювати, контролювати і дотримуватися чесні правила ринкової гри. Погіршується інвестиційний клімат, і, отже, не вирішуються проблеми подолання спаду виробництва, оновлення основних фондів.
7. Розширюються масштаби корупції в неурядових організаціях (на фірмах, підприємствах, в громадських організаціях). Це веде до зменшення ефективності їх роботи, а значить зниження ефективності економіки країни в цілому.
Соціальні наслідки.
1. Відволікаються колосальні кошти від цілей суспільного розвитку. Тим самим загострюється бюджетна криза, знижується здатність влади вирішувати соціальні проблеми.
2. Закріплюються і збільшуються різка майнова нерівність і бідність великої частини населення. Корупція підтримує несправедливий перерозподіл коштів на користь вузьких груп за рахунок найбільш вразливих верств населення.
3. Дискредитується право як основний інструмент регулювання життя держави і суспільства. У суспільній свідомості формується уявлення про беззахисність громадян як перед злочинністю, так і перед обличчям влади.
4. Корумпованість правоохоронних органів сприяє зміцненню організованої злочинності. Остання, зростившись із корумпованими групами чиновників і підприємців, посилюється ще більше за допомогою доступу до політичної влади і можливостям для відмивання грошей.
5. Збільшується соціальна напруженість, що б'є по економіці і є загрозою для політичної стабільності в країні.
Політичні наслідки.
1. Відбувається зміщення цілей політики від загальнонаціонального розвитку до забезпечення володарювання тих чи інших кланів.
2. Зменшується довіра до влади, зростає її відчуження від суспільства. Тим самим ставляться під загрозу будь-які благі починання влади.
3. Падає престиж країни на міжнародній арені, зростає загроза її економічної та політичної ізоляції.
4. Профанується і знижується політична конкуренція. Громадяни розчаровуються в цінностях демократії. Виникає розкладання демократичних інститутів.
5. Збільшується ризик краху народжуваної демократії по поширеному сценарію приходу диктатури на хвилі боротьби з корупцією.
Економічні втрати від корупції.
Економічні втрати від корупції набагато ширші і глибші, ніж просто сумарна величина хабарів - ціна, яку платять приватні особи або фірми корупціонерам - чиновникам і політикам. Головні втрати відбуваються від тих рішень, які приймаються агентами, що вступають у корупційні відносини. Наприклад, в результаті нечесно проведеного тендеру замовлення надходить недобросовісному виконавцю. Втрати, пов'язані з цією обставиною набагато більше величини хабара, що стимулював нечесне рішення тендерної комісії. Реальні втрати від корупції значно перевищують ті, які вдається обчислити на підставі порівняно невеликого числа виявлених корупційних актів і доведених до кінця розслідувань.
Економічні втрати від корупції можна розділити на дві категорії: прямі і непрямі. Прямі втрати від корупції - це недобір доходу бюджету внаслідок корупції та неефективне витрачання бюджетних коштів в силу тієї ж обставини. Непрямі втрати від корупції - це загальне зниження ефективності економіки, поєднане з корупцією. Вони також мають два додатки. Перший доданок - це втрати, пов'язані з причинами, що породжують корупцію. Приклад - адміністративні бар'єри. Вони призводять до корупції і одночасно знижують ефективність економіки. Другий доданок - втрати, породжувані самою корупцією. Приклад - падіння припливу інвестицій через корупцію. Підрахунок втрат від корупції вкрай непростий. Але дещо оцінити можливо.
Як показують окремі дослідження, важливу роль можуть грати різні приватні характеристики корупції, а не просто її загальний рівень. Приклад такої приватної характеристики - непередбачуваність послуг на корупційних ринках: невизначеність щодо корумпованості тих чи інших організацій, ступінь необов'язковості в поведінці корупціонерів і т.п. Так, аналіз взаємозв'язку корупції та прямих іноземних інвестицій показав, що дуже велика роль інформованості про корумпованість країни і рівні хабарів: "невизначеність щодо корумпованості вбиває схильність до інвестування".
Оскільки корупція тісно пов'язана з існуванням і обсягом тіньової економіки, то заходи щодо скорочення корупції в принципі можуть призводити до скорочення і тіньового економічного сектора країни. А це, у свою чергу, може істотно позначитися на ефективності економіки в цілому і, насамперед, масштабі та ефективності соціальних програм, які залежать від обсягу зібраних податків.
Важливий вплив мають непрямі збитки, породжувані падінням престижу країни, зростанням звичайної злочинності, підбурювання корупції в правоохоронних органах, падінням рівня забезпечення національної безпеки через корупцію у Збройних Силах. Однак кількісна оцінка взаємозв'язку корупції та подібних соціально-політичних явищ вимагає не тільки розробки спеціальної методики, а й збору великої кількості мікроданних.